Is internationalisering goed voor leden UPP?
Hoe is de situatie bij buitenlandse collega's?
Een vergelijking tussen pluimveehouders in België, Duitsland en hun Nederlandse collega's onderstreept de noodzaak van een gezamenlijke aanpak. De uitdagingen zoals stijgende productie-eisen en dalende rendementen zijn universeel en beperken zich niet tot één enkel land. Ook in Engeland ervaren pluimveehouders vergelijkbare druk die hun winstgevendheid beïnvloedt, zoals onderzoek van het Britse National Farmers' Union (NFU) aantoont. Deze belangenorganisatie, die meer dan 45.000 boeren- en tuindersbedrijven in Engeland en Wales vertegenwoordigt, voerde in november 2023 een enquête uit onder Britse eieren- en pluimveevleesproducenten. De conclusie is dat veel bedrijven ondersteuning en hervorming van de toeleveringsketen nodig hebben om te kunnen overleven. Bijna een kwart van de eierproducenten en 15% van de pluimveeproducenten twijfelt of ze na november 2025 nog actief zullen zijn in de pluimveeproductie, voornamelijk vanwege onvoldoende rendement. Andere zorgen onder Britse pluimveehouders omvatten het risico op aviaire influenza, hoge energieprijzen en concurrentie door import. Het gebrek aan eerlijkheid in de toeleveringsketen wordt eveneens als een zorg genoemd.
Europese samenwerking
In het onderzoek pleiten de Britse pluimveehouders voor meer ondersteuning, stabiliteit en transparantie in de toeleveringsketen om de voortzetting van hoogwaardige, veilige, voedzame en duurzaam geproduceerde eieren en pluimveeproducten te garanderen. Deze oproep vindt weerklank bij pluimveehouders in Nederland, waar vergelijkbare zorgen en behoeften leven. Een Europese samenwerking tussen pluimveehouders kan uitmonden in een sterkere gezamenlijke positie, wat weer kan leiden tot gunstigere prijzen en handelsvoorwaarden. Hierin wil de UPP een actieve en verbindende rol spelen. Paul Grefte, vleeskuikenhouder en UPP-bestuurslid, droomt van een sterke Union of Poultry Producers die in de nabije toekomst een invloedrijke speler is in de Noord-West Europese markt, met sterke ketens en een betere positie voor alle aangesloten pluimveehouders in binnen- en buitenland.
Het eerste Belgische lid van de UPP
Dat het niet bij dagdromen blijft, blijkt uit de internationale interesse die er is voor het werk van de Unie van Pluimveeproducenten. Binnen twee jaar na oprichting verwelkomde de UPP haar eerste Belgische lid. De aanmelding van dit nieuwe lid, een pluimveehouder met bijna 200.000 leghennen, is een stap naar internationalisering en verdere groei van de vereniging.
Slim inspelen op vraag en aanbod
Om de marktpositie van pluimveehouders te verbeteren, zet de UPP zich in voor een eerlijke verdeling van marges in de keten van producent tot consument. Ze behartigen de belangen van zowel leghennen- als vleeskuikenhouders. Door namens de aangesloten pluimveehouders te onderhandelen met eierhandelaren, slachterijen, retailers, de industrie en andere afnemers, verkrijgt de UPP inzicht in marktontwikkelingen. Dit stelt hen in staat om slim en effectief in te spelen op vraag en aanbod. Klaasjan Salomons, legpluimveehouder en UPP-bestuurslid: “Door de onderhandelingskracht te bundelen, verkleinen we het marktmechanisme gericht op het vinden van de bodemprijs. We doorbreken het patroon waarin pluimveehouders tegenover elkaar staan, doordat er altijd een collega is die een te lage prijs accepteert.”
Baanbrekende aanpak legt de macht bij de pluimveehouder
De aanpak van de UPP is revolutionair voor de pluimveehouderij en doorbreekt het bestaande marktspel op een unieke wijze. Nooit eerder hadden pluimveehouders zoveel inzicht en invloed op de markt. Hoe meer pluimveehouders hun eieren en pluimveevlees via de UPP verkopen, ook internationaal, des te effectiever het model werkt. Zo is een duurzame pluimveesector met toekomstperspectief haalbaar in Noord-West Europa. “Pluimveehouders zijn collega’s, geen concurrenten,” benadrukt Wim Thomassen, die verantwoordelijk is voor de verkoop van eieren van UPP leden.