Consument koopt vaker voeding met keurmerk door flinke toename sterkip
Supermarkten verkopen sinds medio vorig jaar enkel nog verse kip met minimaal het 1 ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. De verkoop van Kip met het Beter Leven keurmerk steeg hierdoor in 2023 met zo'n 16 procent. Dit betekent dat vorig jaar bijna 500 miljoen euro pluimveevlees van eigen supermarkt kipconcepten van trager groeiende vleeskuikens vervangen is door kip met 1 ster van het Beter Leven keurmerk. Daardoor heeft 60 procent van de verkochte kip nu een keurmerk, ten opzichte van 44,1 procent in 2021.
De verkoop van meer sterkip is samen met de fors gestegen verkoop van biologisch fruit (91,3 procent) de belangrijkste aanjager van de groei van producten met een keurmerk. Op dit moment heeft een kwart van alle verkochte voeding een keurmerk. Vorig jaar was dat nog 22,3 procent.
Eieren
Bij eieren is de verkoop stabieler. In 2023 werd 79 procent van de eieren met een keurmerk (biologisch, vrije uitloop of scharrel) verkocht. In 2022 was dit nog 81,1 procent. De omzet van de eieren met een keurmerk steeg in een jaar tijd daarentegen wel met 7,6 procent.
Eieren (79 procent) worden na vis (80,2 procent) het meeste met een keurmerk gekocht. Op de derde plek volgen vlees en vleeswaren met 60 procent. Dit percentage is flink omhooggegaan door de groei van sterkip.
Totale omzet
De totale omzet van voedingsmiddelen groeide twee keer zo hard (+22 procent) ten opzichte van de hele foodomzet (+9,5 procent). Het vervangen van reguliere producten naar producten met het duurzamere keurmerk is een zichtbare en blijvende trend in de supermarkt.
Het Beter Leven keurmerk is met afstand het grootste keurmerk, met bijna 3 miljard euro omzet. De keurmerkenmonitor neemt nog geen data van discounters Aldi en Lidl mee, dan zou de totale omzet van producten met een duurzamer keurmerk in 2023 naar schatting de omzetgrens van 10 miljard euro passeren.
Tekst: Bas Lageschaar
Bas Lageschaar groeide op tussen de weilanden in de Achterhoek. Daardoor had hij altijd al belangstelling voor de agrarische sector. Voor Agrio zit hij in de redactie politiek en beleid. Bas volgt het laatste (regionale) nieuws op de voet en schrijft voor de regionale websites en verschillende printuitgaven.
Tekst: Anna Veltman
Opgegroeid op het gemengd biodynamische bedrijf van Warmonderhof. Gestudeerd aan de HAS in Dronten en Wageningen UR. Naast het werk op ons biologische akkerbouwbedrijf in Biddinghuizen ben ik werkzaam als redacteur voor Ekoland én trotse eigenaar van een hele grote mobiele kippenkar.
Beeld: Susan Rexwinkel
Bron: Bionext