Van individuele handel tot collectief succes – Alrik Visscher over zijn lidmaatschap bij UPP
Afnemers voor het uitkiezen
Bij de familie Visscher was er altijd al behoefte aan meer transparantie en concurrentie in de afzetmarkt van hun producten. Alrik legt de vergelijking met andere marktpartijen: “Voerleveranciers lopen de deur bij je plat, maar rondom eieren is het geheimzinnig stil. Wij hebben heel lang één afnemer gehad en al die tijd is er bijna niemand anders bij ons op het erf gekomen. Het lijkt erop dat er nauwelijks sprake is van concurrentie, of in ieder geval is die niet duidelijk merkbaar tussen de afnemers.”
Volgens Alrik zit je als individuele pluimveehouder niet in de positie om de onderhandeling aan te gaan. Je verkoopt te weinig eieren om impact te maken, maar bundel je de krachten met jouw collega’s, dan is het wel mogelijk. Dat is precies wat via UPP gebeurt. Alrik ziet UPP als zijn eigen verkoper. “Ik geef onze wensen en wat we belangrijk vinden door; de afnemers doen hetzelfde. UPP neemt dit over en regelt de telefoontjes, organiseert de gesprekken en voert de prijsonderhandelingen voor ons. In principe heb je via UPP toegang tot de hele markt, ook Duitsland en België. Je kunt met iedereen zaken doen."
Van gesloten handel tot een open markt
“Je denkt dat je goed zit, maar er is zoveel dat je niet weet en waar UPP je inzicht in kan geven. Je hebt eigenlijk een marktspecialist in dienst, die aan jouw zijde staat.” Het marktinzicht dat Alrik via UPP heeft verkregen, heeft hem verrast. “Ik lees mij wel goed in. Maar sommige dingen, zoals de methodes waarop de eieren worden doorverkocht, hoe de deals met de retailers worden gesloten, hoe de industrie werkt, en hoeveel er geïmporteerd en geëxporteerd wordt, wist ik gewoon niet." Deze waardevolle informatie, waar Alrik voorheen maar weinig inzicht in had, ligt nu dankzij UPP binnen handbereik. Hij bespreekt de marktsituatie en de waargenomen trends ook met collega-pluimveehouders die bij UPP zijn aangesloten, om te begrijpen welke overwegingen zij maken. Dit geeft familie Visscher strategische inzichten die ze kunnen inzetten binnen hun eigen bedrijf.
“Wat normaal een vrij gesloten handel is, wordt nu toegankelijker dankzij de verkoopbegeleiding van UPP. Je ontvangt meer informatie. Hierdoor kun je een betere afweging maken over welke markt je wilt betreden. Het geeft je ook een veel zekerder gevoel over het contract dat je aangaat.”
Openheid onder pluimveehouders
Alrik raakte het onderwerp al even aan: het contact met collega-pluimveehouders, een aspect dat hij altijd al essentieel heeft gevonden. "Voor mijn gevoel is er door UPP meer openheid tussen de aangesloten pluimveehouders gekomen. We zijn beter op de hoogte van wat er bij elkaar speelt. Dat biedt mogelijkheden, zoals gezamenlijke inkoop" deelt Alrik. "Je wilt allemaal een mooi product maken en een florerende markt qua concurrentie. Door samen te werken komen we met z'n allen vooruit," voegt hij eraan toe. Alrik ziet ook kansen voor kwaliteitsverbetering: "Binnen UPP kunnen we de kwaliteit van onze producten verhogen door samen de lat hoger te leggen. De Nederlandse pluimveesector is innovatief. Door samenwerking en kennisdeling kunnen we de Nederlandse sector als geheel verbeteren."
Samenwerking met UPP
Samenwerken met UPP is een wisselwerking, waarbij er momenten zijn waarop er veel onderling contact is. "UPP verleent een dienst en dat is de verkoop van jouw eieren. Je geeft aan wat je wensen zijn en op basis daarvan gaat UPP de markt op. Afnemers hebben ook bepaalde zaken die zij belangrijk vinden; tussen deze en onze wensen bemiddelt de verkoopbegeleiding van UPP. Zij stellen geïnteresseerde partijen voor jouw eieren aan je voor, en daar kun je dan op ingaan. Naarmate een deal nadert, neemt het onderlinge contact toe. We kijken ook vooruit; als je bijvoorbeeld over driekwart jaar nieuwe kippen krijgt, is het nu al mogelijk om te oriënteren op wat slim is om op te zetten en voor welke markt. Dit bespreek je dan met UPP.”
Die directe bemiddeling met afnemers die UPP verzorgt, is niet haalbaar voor een individuele pluimveehouder: "Die positie heb je niet,” stelt Alrik, “Je spreekt die partijen niet, en je hebt niet genoeg eieren om impact te maken." Door samen te werken met UPP, heeft pluimveebedrijf Visscher zijn markttoegang verbreed, contractzekerheid vergroot, de banden met collega-pluimveehouders versterkt en algeheel betere voorwaarden verkregen. “Je denkt dat je je handel goed doet, maar het kan beter – dat is mijn ervaring,” besluit Alrik.