'Mensen zijn vooral geïnteresseerd in de mens achter de boer'
De regio IJsselvallei werd in 2019, net voor de corona-uitbraak in Nederland opgericht. Hoe laat je weten dat je bestaat als fysieke evenementen niet zijn toegestaan? Dat was de vraag die voorlag bij het streekteam van IJsselvallei Boert en Eet Bewust. Al snel kwamen ze op het idee een video op te nemen. „Op die manier konden we mensen een kijkje op de boerderij geven zonder dat ze zelf op de boerderij kwamen”, legt Markgraaf uit. Met de video wisten ze 1.300 mensen te bereiken.
Spelelement houdt aandacht vast
In de video bezoeken Marleen Markgraaf en Harry Bieleman verschillende deelnemers uit de regio. Waar ze in eerste instantie alleen van plan waren de mensen een kijkje in een bedrijf te geven, kwamen ze al snel op het idee daar een spelelement aan te voegen. Met vragen, bonusvragen, verstopte letters en spullen die niet thuis hoorden op de boerderij probeerden ze de aandacht van de kijker vast te houden. In de weken voorafgaande aan de video postte Markgraaf steeds kleine stukjes van de opname die gemaakt waren met een verwijzing naar de datum wanneer de quiz online zou komen. Dat gebeurde uiteindelijk in de voorjaarsvakantie, een strategisch gekozen moment, omdat dan met name kinderen veel tijd hadden de quiz te spelen. „Het was veel werk, dat hadden we wel een beetje onderschat”, blikt Markgraaf terug. „Maar we hebben ontzettend gelachen! Het was hilarisch.”
Achterban onmisbaar
Markgraaf beheerst samen met een aantal deelnemers de social media accounts van de IJsselvallei, video’s maken inmiddels een belangrijk onderdeel uit van de strategie. Zo riep ze voor Valentijnsdag nog alle leden op een foto in te sturen waarop ze aangaven waar hun boerenhart sneller van gaat kloppen. Het leverde vele reacties op. De video die Markgraaf van de ingestuurde video’s maakte werd uiteindelijk ruim 13 duizend keer bekeken. „Wij zijn heel enthousiast over het gebruik van social media, maar je hebt je achterban wel echt nodig. Als zij geen berichten liken of delen blijft het bereik beperkt”, vertelt Markgraaf. „Ik merk dat boeren en tuinders het leuk vinden hun eigen beelden terug te zien en daarom ook snel bereid zijn om te delen.” Het facebookaccount van de IJsselvallei heeft inmiddels ruim 2.200 volgers.
Interesse gericht op de mens
De video’s roepen veel positieve reacties op. „We proberen kennis te delen, in een taal die voor de burger te begrijpen is. Dat wordt erg gewaardeerd”, aldus Markgraaf. Video’s over de boer en zijn gezin trekken vaak de meeste aandacht. „Mensen zijn vooral heel nieuwsgiering naar de mens achter de boer. Wij stellen nieuwe leden altijd voor via een bericht op social media. Deze berichten worden veel gedeeld door familie en vrienden van de nieuwe boer of boerin en worden echt heel goed bekeken. De video van de laatste nieuwe boer is inmiddels al 5.500 keer bekeken, dat is gewoon veel”, vertelt Markgraaf trots.
Verbondenheid creëren
„We steken veel energie in de communicatie via social media. Daarbij gaat het ons puur om kennis delen. Wij hebben geen politieke doelen, mengen ons niet in de politieke discussie en laten om die reden ook geen politici aan het woord. We promoten geen enkele politieke partij. We proberen ‘alleen maar’ een positieve draai te geven aan de onwetendheid van de burger”, verklaart Markgraaf het succes op social media. „Wat ik merk is dat steeds meer boeren ons benaderen dat ze lid willen worden. Ook al onze evenementen zijn binnen mum van tijd vol. Mensen willen er graag bij horen of bij zijn.” De jaarlijkse boer bike bite fietstocht met een paar honderd deelnemers is ieder jaar volgeboekt. En ook de boerenmarkt in combinatie met een koeienkeuring bracht zo’n 4.000 mensen op de been.
„De mensen die komen, dragen de boeren allemaal een warm hart toe en zijn allemaal enthousiast over wat wij doen. Natuurlijk ontvangen we ook kritische mensen, maar je merkt gewoon dat degene die op onze activiteiten afkomen het echt leuk vinden om naar de boerderij te gaan”, vertelt Markgraaf. „Ons doel is om de verbinding tussen boer en burger te vergroten. Dat doen wij door open en transparant het eerlijke verhaal te vertellen. We romantiseren het niet, maar we gaan het ook niet erger maken dan het is. We zetten gewoon onze staldeuren open.”
Markgraaf laat nog wel weten de kritische burger niet uit de weg te gaan. „We gaan altijd het gesprek aan, om uit te leggen waarom we de dingen doen zoals we ze doen. Dat leidt bijna altijd tot meer wederzijds begrip.”
In dialoog
Een evenement waar juist helemaal geen social media aan te pas komt is ‘In dialoog’. In dialoog is in het leven geroepen om boeren die aan de rand of zelfs nog middenin een dorp of stad boeren te helpen het gesprek aan te gaan met hun omgeving. Voor veel boeren een spannende activiteit, omdat ze geen idee hebben wie er komen en hoe het gesprek zich zal ontwikkelen. „Maar het is tot nu toe iedere keer heel positief uitgepakt”, blikt Markgraaf terug. „Het biedt omwonenden de gelegenheid vragen te stellen, die ze tot dat moment misschien niet durfden te stellen. De boeren konden goed uitleggen waarom ze op een bepaalde manier te werk gaan en we merkten dat daardoor veel meer wederzijds respect ontstond.” De angst van boeren om het gesprek aan te gaan bleek achteraf vaak ongegrond. De gesprekken, die plaatsvinden onder leiding van een gespreksleider werden juist door alle deelnemers als zeer positief ervaren. „Het eerste gesprek vond plaats bij onze voorzitter. Hij woont aan de rand van het dorp en was nieuwsgierig hoe zijn omgeving over hem en de sector dacht. Er werden kritische vragen gesteld, maar er was alle ruimte om die eerlijk en open te beantwoorden. Dan creëer je echtverbinding”, besluit Markgraaf.
Een impressie van de activiteiten van IJsselvallei Boert en Eet Bewust
Themadag: verbinden doen we samen
Goed communiceren met je omgeving is voor agrarische ondernemers van toenemend belang. Wil jij ook, samen met collega-boeren, (nog) beter contact en verbinding leggen met je omgeving? Kom dan naar thema-dag Maatschappij 'Verbinden doen we samen'. Op donderdagmiddag 28 maart 2024 organiseren Boert Bewust en Agrio, uitgever van o.a. Veldpost, samen deze interactieve middag. Op de prachtige locatie Erve Vechtdal in Ommen is er veel te zien en te horen over het leggen van nuttige (wederzijdse) verbindingen met de maatschappij. En nee, dit hoef je niet alleen te doen! Is je interesse gewekt? Voor meer informatie of aanmelden klik hier.