Nederlanders zitten niet te wachten op ‘Week zonder Vlees’, ook in Duitsland stuit de campagne op weerstand
'Bij twee op de vijf (42 procent) wekt de discussie over vlees eten irritatie op, en zelfs 3 op de 5 (63 procent) vindt dat het klaar moet zijn met de ‘vleespolitie’ die zegt wat je wel en niet mag eten', schrijft de stichting op basis van een eigen steekproef.
De organisatie zelf spreekt van ‘vleesagressie’ op sociale media. „Het onderwerp van minder vlees eten raakt gepolariseerd, en wordt een steeds fellere discussie”, stelt oprichter van de campagne Isabel Boerdam. „Deze ‘vleesagressie’ in Europa groeit voelbaar. Hierdoor durven grote partijen zich niet meer te verbinden aan dit onderwerp. Dit staat de broodnodige vooruitgang in de weg. We moeten weer het gesprek aan met elkaar, want het klimaat wacht niet.”
Tegenactie
Actie is reactie? Zo kwam FDF Nederland met de tegenactie ‘De week met béter vlees en zuivel’. „De supermarkten en een heleboel andere bedrijven hebben de Week zonder Vlees én Zuivel afgekondigd”, begint FDF’er en boer Mark van den Oever zijn betoog. „Ik zou zeggen, een goed initiatief. Een extra reden om alle supermarkten te vermijden deze week en vooral bij de boer te gaan kopen. Daar is nog voldoende zuivel en vlees te koop om lekker en gezond te blijven eten. Dan heb je het direct bij de bron, erg duurzaam.”
Melkveehouder Floor de Jong kwam in actie in de Krimpenerwaard. Hij ging met een aantal handlangers naar de plaatselijke supermarkt voor een boerenprotest tegen de Week zonder Vlees én Zuivel. Van den Oever: „Als er boeren zich geroepen voelen zich aan te sluiten in de rest van het land, helemaal top.”
Niet vooruit
De organisatie achter de campagneweek ziet het met lede ogen aan. „We merken dat enerzijds grote partijen het onderwerp uit de weg gaan en anderzijds voor- en tegenstanders zich alleen maar verder ingraven en niet meer naar elkaar luisteren. Hierdoor komen we niet vooruit met elkaar”, concludeert Boerdam. „Het langverwachte kantelpunt lijkt verder weg dan ooit.”
Boerdam heeft moeite om de campagne in Duitsland van de grond te krijgen. Mede mogelijk gemaakt door subsidie van de Europese Unie, is Stichting Week Zonder Vlees de campagne op dit moment aan het uitrollen binnen Europa. Zo staan Denemarken en Duitsland op de agenda voor september en oktober van dit jaar.
Minder vlees
Daar merkt Boerdam dat stakeholders het ‘minder vlees’-onderwerp het liefst uit de weg gaan of omzeilen. Boerdam gaat vooral op zoek naar hoe het wél kan, en zet haar Europese missie met onverminderde energie voort. „Als we in Duitsland de relevante partijen mee willen krijgen, moeten we waarschijnlijk kiezen voor 'Eine Woche Weniger Fleisch'. Om nader tot elkaar te komen sta ik daarvoor open, maar vanuit communicatie- en gedragsveranderingsperspectief vind ik dit zonde. Het maakt de boodschap minder helder, terwijl die glashelder zou moeten zijn: we móeten ons eetpatroon veranderen. Het klimaat wacht niet.”
Voor voormalig woordvoerder van Nederland Vleesland Dé van Riet is de ‘verharding’ herkenbaar. „Polarisatie rond de dierhouderij en de vlees- en zuivelconsumptie gebeurt vooral op de 'sociale media'”, stelt hij. „En actie is reactie. Een nare zolderkamer-battle zonder winnaars. Het eigen gelijk wordt geventileerd, voor de eigen groep, en soms nogal intimiderend. Dat maakt het lastig om open, tot een volwassen, inhoudelijke dialoog te komen. Over verantwoorde voeding, over keuzevrijheid, over een gezonde balans tussen dierlijk en plantaardig, over routes naar verdere verduurzaming van de voedselproductie, over mondiale en strategische voedsel- en klimaatvraagstukken. Daar moeten we het over kunnen hebben en adviseren we ook over. Uiteindelijk staan verstandige mensen vaak niet zo ver uit elkaar.”