Colruyt: 38 procent van volume inmiddels conceptkip
Helft kipaanbod ECC-kip in supermarktschappen Colruyt
Colruyt Group werkt nu een jaar samen met zeventien Belgische vleeskuikenhouders (braadkippenhouders) die trager groeiende ‘welzijnskippen’ houden voor de Belgische supermarktketen.
In 2021 engageerden Colruyt Laagste Prijzen en Okay zich als eerste twee Belgische supermarkten voor meer dierenwelzijn voor vleeskuikens: tegen 2026 moet een aanbod in de rekken liggen dat minstens voldoet aan de normen van het European Chicken Commitment (ECC), dat ook wel Better Chicken Commitment (BCC) wordt genoemd.
Meer dierenwelzijn en minder antibiotica
Binnen het kipconcept European Chicken Commitment (BCC) gelden strengere criteria voor dierenwelzijn dan voor gangbare vleeskuikens. De vleeskuikens, van een langzamer groeiend ras, leven minstens 8 dagen langer dan hun standaard soortgenoten. Hun opfokomstandigheden zijn ook verbeterd: elke vleeskuiken krijgt 40 procent meer ruimte door een lager aantal kippen per vierkante meter. Ook genieten ze van natuurlijk daglicht en wordt hun natuurlijk gedrag ondersteund dankzij voorzieningen als zitstokken en piksubstraten.
Naast het voldoen aan deze criteria, gingen Colruyt Laagste Prijzen en Okay nog een stap verder door te kiezen voor uitkomst in de stal via het NestBorn-concept. De methode heeft volgens Colruyt Groep twee voordelen: de kuikens hoeven niet meer levend vervoerd te worden, wat de stress aanzienlijk vermindert. De onmiddellijke toegang tot water en voedsel bevordert daarnaast de darmgezondheid.
‘De combinatie van deze nieuwe normen leverde uitzonderlijk positieve resultaten op wat betreft de gezondheid van de dieren. Een opmerkelijke vermindering werd vastgesteld in het gebruik van antibiotica op de aangesloten boerderijen (89 procent van de koppels werden geproduceerd zonder antibiotica) in vergelijking met de Belgische pluimveesector in zijn geheel’, aldus Colruyt Groep.
Nieuwe 100 procent ECC-conforme schone productielijn
Colruyt Laagste Prijzen engageert zich om nauw samen te werken met de Belgische landbouwsector. Deze nieuwe eigen toeleveringsketen, waarbij naast partijen zoals Proxani (veevoeder), Pludis NV (slachthuis) en Belgabroed (broederij) ook 17 Waalse vleeskuikenhouders intekenden, is volgens Colruyt alvast een succes. Ook Plukon Food Group is bij het proces betrokken en breidt het aanbod uit.
Saskia De Block, verantwoordelijk voor het landbouwbeleid bij Colruyt Group geeft aan: „Dankzij deze nauwe en innovatieve samenwerking met de 17 vleeskuikenhouders hebben we onze kennis van, en inzicht in de trager groeiende rassen aanzienlijk kunnen uitbreiden. Het is niet altijd gemakkelijk voor vleeskuikenhouders om hun methodes snel aan te passen. We zijn daarom extra fier om te kunnen zeggen dat, dankzij deze samenwerking, vandaag de dag alle 17 vleeskuikenhouders voldoen aan de ECC-criteria en ook de NestBorn methode toepassen."
'Een correct inkomen voor vleeskuikenhouders'
Colruyt Groep spreekt van een win-winsituatie: dankzij transparante productiekosten kunnen de inkoopprijzen geoptimaliseerd worden. ‘En ook voor de vleeskuikenhouders is een correct prijs gegarandeerd dat bijkomende kosten dekt en zorgt voor een stabiel inkomen per vierkante meter’, aldus Colruyt Groep.
Saskia De Block voegt toe: „De vleeskuikenhouders zelf geven aan tevreden te zijn over het concept: het beheer is minder intensief en de werkomgeving aangenamer. We voldoen aan de gestelde verwachtingen en vinden samen oplossingen.”
38 procent van volume
De omschakeling gaat volgens Colruyt snel: midden vorig jaar lagen er drie producten van de 'welzijnskip' in de rekken bij Colruyt, en twee bij Okay. Vandaag gaat het om maar liefst 24 referenties bij de Colruyt-slagerijen. 50 procent van het assortiment verse kip in Colruyt-slagerijen heeft inmiddels een dierenwelzijnsniveau dat gelijk is aan, of hoger is dan de ECC-norm.
Ook het koopgedrag van de klanten evolueert in positieve zin, volgens Colruyt. Pascal Dekelver, directeur van de slagerijen van Colruyt: „Welzijnskip vertegenwoordigt een groeiend verkoopvolume in onze winkels. In een jaar tijd heeft het al 38 procent van de standaard kip vervangen. Dit bevestigt de interesse van de consument.”
Het assortiment 'welzijnskip' staat de komende weken extra in de kijker in de winkel en de folder. In dezelfde geest is er een nieuw label op de verpakking geplaatst om het assortiment herkenbaarder te maken en de klanten te helpen in het maken van een nog meer bewuste keuze.
Slagerij Colruyt: 'Garantie van de laagste prijs voor welzijnskip'
In het huidige economische klimaat blijven de prijzen in de winkel enorm belangrijk, volgens Colruyt. Colruyt Laagste Prijzen houdt zich aan de belofte om de laagste prijzen aan te bieden, ook voor dit assortiment. Als een concurrent een product aanbiedt dat voldoet aan de ECC-normen, zal Colruyt de prijs daarvan volgen.
Bovendien is het assortiment welzijnskip - ondanks de hogere productiekosten - nog steeds heel betaalbaar, volgens Colruyt. „Maar er bestaat geen twijfel over dat het assortiment nog breder beschikbaar zal worden als de hele sector zou voldoen aan deze nieuwe standaard", voegt Pascal Dekelver toe.
Oproep voor de hele Belgische supermarktbranche
Precies daar ligt de grootste uitdaging van dit hele project; er zijn uiteraard al veel spelers die werken aan het verbeteren van dierenwelzijn. In het concrete project 'welzijnskip' was het belangrijk dat er een drijvende kracht was om beslissingen te nemen en lijnen uit te zetten. „Dat is een rol die we graag en vastberaden op ons nemen, omdat het in lijn ligt met onze waarden", zegt directeur Stefan Goethaert, van Colruyt Group, „Met dit gamma hebben we echt een nieuwe standaard gezet in de markt. Het is dan ook fijn om te zien dat het langzaam maar zeker een nieuw patroon wordt in de markt. Maar uiteindelijk zijn supermarkten eerder traag geweest om het te implementeren. Vandaag gaat 75 procent van de Belgische ECC-kippenproductie naar Colruyt Group. Dat betekent dat wij een groot deel van de kosten dragen, die hoog blijven door de trage omschakeling van andere spelers. Ons engagement van twee jaar geleden heeft veel enthousiasme losgemaakt en we mogen dat niet lossen. Alleen door hier hard en met overtuiging samen te werken kunnen we samen het verschil maken, ook voor onze klanten.”
Vanaf 2026 zullen alle klassieke standaardkippen die verkocht worden in de slagerijen van Colruyt, en de diepvrieskippen van het huismerk Boni, voldoen aan de strenge criteria van het European Chicken Commitment. Daarnaast zullen klanten uiteraard ook kunnen blijven rekenen op de huidige kipproducten met gedifferentieerde kwaliteit, zoals het Val-Dieu gamma, Label Rouge kip en biologische kip.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Colruyt Group
Bron: Colruyt Group