Albert Heijn kiest voor witte eieren wegens kleinere impact op milieu
Albert Heijn Beter voor Natuur & Boer-concept nu ook voor eieren
Deze eieren van het Beter voor Natuur & Boer-programma van Albert Heijn zijn afkomstig uit een gesloten keten met om en nabij de leghennenhouders. Binnen het programma gelden er afspraken over onder meer biodiversiteit, dierenwelzijn, afnamegarantie en verdienmodel. De supermarktketen maakte eerder al soortgelijke, exclusieve afspraken met 200 vleeskuikenhouders, 450 melkveehouders, 100 varkenshouders en 360 groente- en fruittelers in Nederland.
Witte kippen, witte eieren
De leghennenhouders binnen Beter voor Natuur & Boer houden witte kippen die witte eieren leggen die efficiënter omgaan met hun voer dan bruine kippen. Zo wordt er minder CO2 uitgestoten wat een kleinere impact heeft op het milieu. Dit draagt bij aan de klimaatdoelstellingen van Albert Heijn om in 2030 45 procent minder broeikasgassen uit te stoten ten opzichte van 2018.
Dierenwelzijn en biodiversiteit
In de stallen leven minder kippen waardoor ze 15 procent meer leefruimte hebben om te scharrelen. Daarnaast wordt er meer biodiversiteit op het erf gecreëerd, doordat de uitloop kruidenrijk wordt ingezaaid en er extra beplanting wordt aangelegd.
Gezond verdienmodel voor legpluimveehouders
Een belangrijk onderdeel binnen de samenwerking is een gezond verdienmodel voor de pluimveehouder. Naast bestaande lange termijnafspraken over gegarandeerde afname en een eerlijke prijs, betaalt Albert Heijn extra voor investeringen die pluimveehouders doen voor verduurzaming of verbeteringen in dierenwelzijn, klimaat en biodiversiteit.
„Ik ben erg enthousiast over het Beter voor Natuur & Boer-programma van Albert Heijn”, zegt legpluimveehouder Frank de Ronde van Happy Chicken Farm uit Spier (DR) tegen Albert Heijn. „Dankzij het programma hebben we minder kippen in de stal waardoor hun natuurlijke gedrag binnen en buiten nog beter tot zijn recht komt. Daarnaast kunnen we nog meer aandacht en verzorging geven aan de dieren en dat maakt ons werk weer leuker. Tot slot hebben we minder zorgen om de continuïteit van ons bedrijf omdat in de constructieve samenwerking met Albert Heijn goed is meegedacht over het verdienmodel.”
Topkeurmerk
Albert Heijn stelt Beter voor Natuur & Boer open voor andere partijen. Het streven is een Topkeurmerk van Milieu Centraal te worden.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Albert Heijn
Bron: Albert Heijn