Akkerbouw en tuinbouw worden het meeste gewaardeerd door consument
Agrifoodmonitor: dierlijke producten favoriet, ook onder jongvolwassenen
Dat zijn de uitkomsten van de Agrifoodmonitor 2023, een jaarlijks onderzoek van de Wageningen University & Research naar de waardering voor de agri- en foodsector. De onderzoeksresultaten worden traditioneel gepresenteerd tijdens de Dutch Food Week, die deze vrijdag van start gaat in Arnhem (GD). Het was de eerste keer dat de WUR onderzoek deed onder 1.000 jongvolwassenen over de waardering voor de agri- en foodsector. Ook het vaste onderzoek onder 3.000 consumenten werd uitgevoerd.
Dierlijke producten (vlees, zuivel en eieren) zijn favoriet, maar bij zowel jongvolwassenen als de gemiddelde consument ontwaart de WUR wel een trend van minder vlees en meer plantaardig. 'Daarbij kiezen ze er liever voor om de portie te verkleinen en/of vlees of vis met een keurmerk te kiezen dan voor plantaardige vervangende producten zoals een bieten- of bonenburger. Ook kiezen ze er eerder voor om een dierlijk product door een duurzamere variant te vervangen zoals rundvlees door kip of ei', schrijven de onderzoekers. 'Alle groepen, dat wil zeggen zowel de gemiddelde consumenten als de jongvolwassenen vinden dat de verantwoordelijkheid voor een switch naar een eetpatroon met minder dierlijke producten bij henzelf en de overheid ligt.'
Moreel belangrijk
Een jongvolwassene eet gevarieerder en op meer verschillende momenten van alle productgroepen op het menu dan de gemiddelde consument. Daarnaast vervangen ze vlees, vis, zuivel en kaas vaker door plantaardige varianten. Denk hierbij aan: sojamelk, vegetarisch gehakt of tofu. Als een jongvolwassene persoonlijk een morele verplichting voelt om minder dierlijk te eten is dat gelijk te merken aan zijn waardering voor een meer uitgebalanceerd eetpatroon.
Profiel van de groep met een hoge morele norm is: man, fulltime in dienst, hoger opgeleid, goed inkomen en samenwonend in een grote stad. De WUR: 'Hoe meer hij die morele verplichting voelt, hoe meer hij een verschuiving van dierlijk naar plantaardig eten waardeert. Deze groep staat open voor alle strategieën om plantaardiger te eten. Jongvolwassenen die die verplichting niet voelen kijken heel anders naar die eetverschuiving. Zij staan er niet echt voor open hun schnitzel te vervangen door iets plantaardigs. Zij staan nog wel open voor een stukje vlees met een duurzaamheidskeurmerk.'
Waardering
Dat dierlijke producten favoriet zijn in het voedingspatroon, is niet helemaal terug te zien in de waardering die consumenten (alle groepen) geven voor de pluimvee- en varkenshouderij. Deze sectoren sluiten namelijk de rijen als het aankomt op maatschappelijke waardering. Tuinbouw, akkerbouw en de melkveehouderij vormen de top drie en worden dus het meest gewaardeerd. Daar tussenin bevinden zich supermarkten, visserij en voedingsmiddelen.
Onderzoeker Ireen Raaijmakers: „Het leuke van de monitor van dit jaar is dat we voor de eerste keer ruimte hebben genomen voor verdiepende vragen op een relevant maatschappelijk vraagstuk. Dat is de verschuiving geworden naar een plantaardiger eetpatroon met minder dierlijke producten. We hebben ons gericht op de consument van de toekomst, de jongvolwassene (18-35 jaar). Hun eetgedrag rond dit thema en het beeld bleek interessant."
Tekst: Guus Daamen
Als zoon van een fruitteler opgegroeid tussen de appelbomen in Gelderland. Tijdens mijn master Journalistiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam mij verder gespecialiseerd in politiek. Schrijft voor Agrio voornamelijk over Politiek en Beleid. Luistert, vraagt en onderzoekt. Andere passie: sport.
Beeld: Susan Rexwinkel
Bron: Wageningen University & Research