Albert Heijn breidt Beter voor Natuur & Boer-concept uit met eieren
Als voorwaarde om mee te kunnen doen, moeten pluimveehouders witte kippen houden. Volgens de Albert Heijn is dit gunstig omdat deze dieren minder eten en daardoor een lagere CO2-uitstoot hebben. Voor het creëren van meer biodiversiteit op het erf wordt de uitloop kruidenrijk ingezaaid en wordt extra beplanting aangelegd. Hiervoor vergoedt Albert Heijn de kosten.
De supermarkt wil met de boeren die meedoen, langjarige afspraken maken.
Kostprijs
De kostprijs bestaat uit twee componenten: een open kostprijs (vijftig procent) en een marktprijs (vijftig procent). Ook is er een minimaal gegarandeerd inkomen op basis van een openprijsmodel. Daarnaast betaalt Albert Heijn voor alle investeringen die de pluimveehouders doen in verduurzaming.
Het streven is dat de eieren in het najaar van 2023 in de schappen liggen. De doosjes zijn herkenbaar aan het Beter voor Natuur & Boer logo.
Keten
Albert Heijn heeft met 450 melkveehouders, 100 varkenshouders, 200 vleeskuikenhouders en 360 groente- en fruittelers in Nederland al een samenwerking binnen het Beter voor Natuur & Boer-concept. Hier komen nu leghennenhouders bij. De inhoud van Beter voor Natuur & Boer is gezamenlijk met de boeren en telers ontwikkeld, specifiek per keten.
Tekst: Bas Lageschaar
Bas Lageschaar groeide op tussen de weilanden in de Achterhoek. Daardoor had hij altijd al belangstelling voor de agrarische sector. Voor Agrio zit hij in de redactie politiek en beleid. Bas volgt het laatste (regionale) nieuws op de voet en schrijft voor de regionale websites en verschillende printuitgaven.
Beeld: Albert Heijn
Bron: Albert Heijn