LTO kritisch op wetsvoorstel om stikstofdoel te vervroegen van 2035 naar 2030
LTO: Stikstofdoel 2030 onhaalbaar, onrealistisch en nog meer onzekerheid
Deze ambitie van de coalitie kan enkel tot teleurstellingen leiden, stelt LTO Nederland. Niet voor niks hebben onderzoeksinstituten al gewaarschuwd dat dit een onhaalbaar doel gaat worden, wijst LTO op. De stikstofaanpak gaat voor Nederland al een grote uitdaging worden onder de huidige wet. Met een nog krapper tijdspad zet Nederland zichzelf spoedig weer verder op slot, vreest de belangenbehartiger
Onhaalbare ambitie
Met het wetsvoorstel worden de stikstofdoelen in de huidige wet door het kabinet met vijf jaar naar voren gehaald. Hierover waren bij het coalitieakkoord al afspraken gemaakt. Om dit stikstofdoel te halen moet de binnenlandse stikstofuitstoot met iets minder dan de helft worden gereduceerd, maar ook vergt het een grote bijdrage vanuit het buitenland.
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) concludeerde eerder al dat die ambitie onhaalbaar is. Al was het enkel maar door de uitvoeringscapaciteit van de overheid. LTO heeft daarom met klem opgeroepen om de huidige deadline van 2035 te hanteren.
Onzeker doel
Doordat er continue herberekeningen plaatsvinden, uitkomsten verschuiven en hectares worden toegevoegd, is het een verschuivend doel geworden. Daarom wil LTO dat de sector afgerekend wordt op emissies en niet op depositie. Door het ontbreken van duidelijke criteria is het ook nog eens onzeker wanneer wordt voldaan aan de doelen.
Dankzij het proces met Remkes van afgelopen najaar komen er twee ijkmomenten in 2025 en 2028. Om op deze ijkmomenten goed de stikstofaanpak en resultaat te evalueren is echter serieuze monitoring nodig. LTO neemt het kwalijk dat de monitoring van de natuur op dit moment sterk te wensen over laat en de uitgangssituatie (referentie) gebaseerd is op sterk verouderde waarnemingen.
Intern salderen
Het kabinet wil intern salderen weer vergunningsplichtig maken. Intern salderen is bijvoorbeeld om bij bedrijfsuitbreiding de extra stikstofuitstoot binnen het bedrijf op te lossen via het installeren van emissiearme technieken. Naast meer rechtszekerheid zorgt deze vergunningplicht echter ook voor onnodig dure procedures. De kosten lopen in Noord-Brabant bijvoorbeeld op tot 5.600 euro. LTO is daarom geen voorstander van de herinvoering van deze verplichting. Met het doel van rechtszekerheid in gedachte stelt LTO voor om deze vergunningplicht enkel toe te passen bij bedrijven die nog niet in bezit zijn van een Wet Natuurbescherming (Wnb)-vergunning.
Lees hier de complete reactie van LTO Nederland op het wetsvoorstel.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Ruth van Schriek
Bron: LTO Nederland