'Inmiddels hebben al 850 kinderen uit 35 basisschoolklassen het lespakket over vleespluimvee ontvangen'
Nieuw lespakket basisonderwijs Kip.Kiplekker
De stichting Kip.Kiplekker heeft als doel om burgers en consumenten op een goede en eerlijke manier te informeren over de productie van pluimveevlees. „Door middel van ons nieuwe lesmateriaal proberen we op een zo transparant mogelijke manier te informeren over alle onderdelen en thema’s die betrekking hebben op de vleespluimveehouderij en kippenvlees als product”, zegt bestuurslid Koen van den Berg van Kip.Kiplekker. „Het lespakket is bedoeld voor leerlingen van groep 6 tot en met 8 van het basisonderwijs. Het lesmateriaal vervangt ons voorgaande lespakket ‘Wizzkip’ en is weer helemaal actueel en eigentijds”, vervolgt Van den Berg. Hij zit samen met Mart Coolen, Marlous Katier, Lotte Kroeze en Christel Wirth in het bestuur. Alle bestuursleden zijn werkzaam in de vleespluimveesector, als pluimveehouder of in de periferie.
De basis van het lespakket wordt gevormd door het werkboek, waarin kinderen spelenderwijs door middel van leesteksten, vragen en opdrachten worden geïnformeerd over de sector. In de eerste les ‘Kip in de keten’ leren kinderen over de verschillende ketenschakels en houderijsystemen. In de tweede les ‘Kip op je bord’ wordt verder ingegaan op de voedingswaarde van kip, verschillende kipconcepten en dierenwelzijn.
Via een online digibord, neemt de leerkracht de leerlingen mee door het lespakket. Door middel van foto’s en video’s wordt een kijkje in de stal gegeven. Animaties geven extra uitleg over verschillende thema’s en de vragen uit het werkboek worden beantwoord. „Daarnaast wordt via het digibord de opgedane kennis getest door een leuke quiz. Voor de leerkrachten is een uitgebreide docentenhandleiding opgesteld die hen door de twee lessen begeleidt”, legt Van den Berg uit.
Infographics
Naast het werkboek zijn ook twee losse infographics ontworpen. Deze infographics zijn te gebruiken als extra verdieping of voor andere informatieve doeleinden. De eerste gaat over de productie van pluimveevoer, duurzaamheid en circulariteit in de sector. De tweede gaat over diergezondheid.
De materialen van het lespakket zijn gratis aan te vragen via de website van Kip.Kiplekker, voor zowel onderwijsinstellingen als voor leden van Kip.Kiplekker. Pluimveehouders die materialen kunnen gebruiken voor een educatie- of zichtruimte of boerderijlessen, kunnen deze via de website van Kip.Kiplekker aanvragen.
Informatiefolders delen
De stichting stuurde pluimveehouders, sponsoren en relaties per post een voorbeeld van hun materialen. Naast het lesmateriaal zijn ook informatiefolders over het lespakket bijgevoegd. Wij hopen dat deze door iedereen met kennissen uit het onderwijs of geïnteresseerden gedeeld worden. Misschien kunnen eigen (klein)kinderen of kinderen uit de buurt de folder onder de aandacht brengen op hun school? Immers, hoe meer we gezamenlijk aan goede en eerlijke voorlichting over de pluimveehouderij kunnen doen, hoe beter kinderen al geïnformeerd zijn. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst”, stelt Van den Berg.
„Pluimveehouders en mensen uit de sector met vragen hebben over ons lespakket ‘Kip in de klas’ of met goede ideeën ter promotie van het lesmateriaal, kunnen zich melden bij ons via het contactformulier op onze website of per mail via info@kipkiplekker.nl”, zegt Van den Berg.
Lespakket aangevraagd door 35 basisschoolklassen
„De promotie op de Nationale Onderwijstentoonstelling in Utrecht loonde. We hebben ondertussen al ruim 850 werkboeken verstuurd naar 35 basisschoolklassen”, zegt Van den Berg enthousiast. „We hebben de afgelopen tijd veel in vakbladen voor basisscholen geadverteerd, met aantrekkelijke advertenties en een overzicht van al onze materialen, zoals op de foto te zien is.”
Van den Berg (24) wil het vleeskuikenbedrijf van zijn ouders in Langenboom (NB) binnen nu en tien jaar overnemen. Hij vindt het erg belangrijk dat de vleespluimveesector het echte verhaal over de sector vertelt. „We willen als Stichting Kip.Kiplekker zoveel mogelijk basisschoolkinderen bereiken met het werkelijke verhaal over de vleespluimveesector. De jeugd heeft de toekomst. Op basis van het echte verhaal kunnen ze (later) een mening vormen over de vleespluimveesector in Nederland en het eten van kip. We moeten als sector zelf het eerlijke verhaal vertellen. Anders vertellen anderen een verhaal over de sector dat niet klopt.”