EC: Doe mee aan enquête over oneerlijke handelspraktijken
Sinds 2021 is Europese wetgeving van kracht tegen bepaalde oneerlijke handelspraktijken in de land- en tuinbouw. De meest voorkomende voorbeelden hiervan zijn: te laat betalen, eenzijdig opzeggen of wijzigen van afspraken en oneigenlijke druk uitoefenen (zoals dreigen met vergelding). In Nederland zijn sinds eind 2021 loketten gevestigd bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM, mededingingsautoriteit), en voor individuele gevallen bij de Geschillencommissie.
De ACM kan handhaven op oneerlijke handelspraktijken en boetes opleggen bij overtredingen. De Geschillencommissie kan in individuele gevallen oordelen over uw geschil met uw afnemer. Zij doet een bindende uitspraak over wie gelijk heeft en kan daarnaast een schadevergoeding toekennen. De Geschillencommissie publiceert uitspraken geanonimiseerd.
Naar de enquête
Ieder jaar evalueert de Europese Commissie de effectiviteit van de nieuwe wetgeving en nodigt daarom agrarisch ondernemers uit om aan een enquête deel te nemen. Dat kost ongeveer 15 minuten. De enquête loopt tot woensdag 15 maart 2023. De resultaten worden anoniem gepubliceerd. De enquête is te vinden op: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/3rd_survey_UTPs
Wetgeving tot stand brengen is één, maar naleving is een ander verhaal. Als agrarisch ondernemers die te maken krijgen met oneerlijke praktijken die niet melden, werkt de wetgeving niet. Daarom roept de EU boeren op om mee te doen aan de enquête, wijst de Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV) op. De enquête is in het Engels maar je kunt de website vertalen in het Nederlands door rechtsboven de gewenste taal te kiezen.
Wat verbiedt de wet tegen oneerlijke handelspraktijken?
Uw afnemer (binnen of buiten de Europese Unie) mag niet:
- u te laat betalen: na 30 dagen voor bederfelijke producten en na 60 dagen voor niet-bederfelijke producten
- korter dan 30 dagen van tevoren een bestelling van bederfelijke producten annuleren
- eenzijdig of met terugwerkende kracht contracten en voorwaarden wijzigen
- u dwingen om te betalen voor de verspilling van producten
- weigeren om afspraken schriftelijk vast te leggen
- u laten betalen voor:
-
- zaken die geen verband houden met de verkoop van de producten
- bederf en verlies nadat u de producten heeft geleverd
- onderzoek naar klachten van klanten
- onrechtmatig bedrijfsgevoelige informatie van u krijgen, gebruiken en/of openbaar maken
- (dreigen met) vergeldingsacties, bijvoorbeeld producten uit de verkoop halen of de hoeveelheid bestelde producten verlagen
Bovendien is verboden, tenzij dit samen vooraf en duidelijk in een schriftelijke contract was vastgelegd:
- vergoedingen vragen voor:
-
- kosten voor opslag, opname in het assortiment etc.
- kosten van promotie, zoals marketing, reclame of uitstalling in winkels
- kortingen op de producten uit promotieacties
- kosten van het personeel voor de inrichting van de ruimten waar de producten van de leverancier worden gebruikt
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Ellen Meinen
Bron: Producenten Organisatie Varkenshouderij