Colruyt lanceert ‘solidariteitjes’ om leghennenhouders te steunen
Sinds oktober vorig jaar geldt een ophokplicht in België omdat kippen die buiten komen het risico lopen om besmet te geraken met vogelgriep. Dit betekent echter ook dat eieren van vrije uitloop-kippen niet meer als vrije uitloop-eieren verkocht kunnen worden.
De eieren van deze kippen mogen, vanaf dat de kippen 16 weken niet buiten kunnen, niet verkocht worden als eieren van vrije uitloop-kippen. De eieren worden afgewaardeerd tot scharreleieren, waardoor leghennenhouders er een lagere prijs voor krijgen en er een overaanbod van scharreleieren kan ontstaan op de markt. Daarom wil Colruyt Group deze pluimveehouders een hart onder de riem steken met het lanceren van de ‘solidariteitjes’. Deze eieren zijn van de getroffen pluimveehouders en zijn dus voormalige vrije uitloop-eieren.
Consument betaalt vrije-uitloopprijs
De consument betaalt voor de ‘solidariteitjes’ de prijs van vrije uitloop-eieren en steunt op die manier de getroffen pluimveehouders. Deze pluimveehouders hebben immers extra investeringen gedaan om een vrije uitloop te bouwen en dienen die nog steeds te onderhouden. In normale omstandigheden krijgen deze pluimveehouders hier een vergoeding voor, en dankzij de ‘solidariteitjes’ blijft dit behouden.
Een verpakking ‘solidariteitjes’ bevat 10 eieren van gemiddeld gewicht en is te koop bij Colruyt Laagste Prijzen en OKay voor 3,49 euro per stuk oftewel 0,35 euro per ei.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Colruyt Group
Bron: Colruyt Group