'Ons ei, Het ei van dichtbij' uit Boven-Leeuwen valt in de prijzen op Biobeurs
In totaal waren er 39 nieuwe biologische producten die streden om de titel ‘biologisch product van het jaar’, vijf producten gingen door naar de finale. Na een korte pitch benoemde de vakjury Lidl’s biologische kaas tot winnaar, juist omdat ze een stapje verder gaan dan voor de kwalificatie 'biologisch' nodig is.
In totaal werden 13.893 publieksstemmen uitgebracht in de verkiezing van het biologische product van het jaar. Na een korte pitch werd de winnaar uit de finalisten gekozen door de driekoppige vakjury, bestaande uit Michaël Wilde, directeur van brancheorganisatie Bionext, Bart Fischer retaildeskundige en Evelyn van Leur-Slager Founding Partner at Category & Trade Company.
Plek in de markt
De productverkiezing is door BioNederland in het leven geroepen om nieuwe biologische producten te ondersteunen om hun plek in de markt te vinden, in samenwerking met FoodPersonality, platform voor managers in de levensmiddelenbranche.
Pluimveehouders Willem en Corina van Mourik zit achter het korteketenconcept 'Ons ei, het ei van dichtbij', samen met Ton van Welie. Hij levert eieren aan horeca en supermarkten in de omgeving van Nijmegen en Arnhem. Hij is momenteel aan het onderzoeken of er meer pluimveehouders willen aansluiten. Van Mourik doet vanuit Boven-Leeuwen en Dreumel alles zelf, van kip tot consument.
Supervers
„Naast het krijgen van een eerlijke prijs voor onze mooie producten willen we laten zien dat het korte keten denken echt mogelijk is in de praktijk”, stelt Willem van Mourik op de eigen website. „We maken weinig transportkilometers en zetten de eieren dichtbij huis af. Bijkomend voordeel is ook dat de eieren hierdoor supervers zijn. Door onze werkwijze leveren we ten alle tijden een kwalitatief goed product. Dit zorgt voor tevreden consumenten die de eieren blijven kopen en dus voor klanten die blijven bestellen.”