Lagere maximumtemperatuur voor diertransport roept weerstand op: 'Teleurgesteld'
Deze maximaal gestelde temperatuur is conform aan de in 2021 aangenomen motie in de Tweede Kamer, waarin de minister is gevraagd de maximum temperatuur voor diertransport te verlagen van 35 naar 30 graden Celsius op Nederlands grondgebied. Alle sectorpartijen zijn tegen en hebben een openbare brandbrief gestuurd naar de minister.
'Wij, de brancheorganisaties in het veetransport, de (pluim)veehouderij en vleesverwerkende industrie zijn onaangenaam verrast en teleurgesteld over uw eenzijdig voornemen om de maximum temperatuur voor veetransport vast te leggen op 30°C en mogelijk zelfs lager. Wij voorzien grote problemen', schrijven LTO Nederland, COV, SBK, POV, NePluvi, KNS, Saveetra, NVPSB, VPETN, AviNed en Vee & Logistiek Nederland in de brief.
Samenwerking op het spel
Momenteel is vee vervoeren bij een temperatuur van boven de 35 graden verboden, vanaf 27 graden treden er verschillende protocollen in werking om hittestress te voorkomen. De sectorpartijen geven aan daarin veel in te hebben meegewerkt en zelf te hebben aangedragen. Het zonder overleg een maximumtemperatuur in de wet opnemen, zet de samenwerking op het spel vinden de belangenbehartigers.
Daarnaast zijn er nog andere bezwaren. Europese wetgeving loopt nog achter, de EFSA-adviezen zijn niet wetenschappelijk onderbouwd, dierenwelzijn in stallen staat op het spel omdat dieren langer in stallen moeten verblijven, een integrale benadering ontbreekt, de Nederlandse concurrentiepositie ten opzichte van andere landen gaat er op achteruit en veetransporteurs kunnen niet meer andere landen voorzien van goed en voldoende voedsel.
NVWA
De organisaties balen ervan dat problemen bij de NVWA niet eerst worden opgelost. De partijen schrijven: 'Zo vragen wij al verschillende jaren om meer mogelijkheden om bij warme dagen de openingstijden van slachterijen te verschuiven naar de koelere momenten op de dag en de uren te verruimen zodat de activiteiten gespreid kunnen worden. Helaas zijn de NVWA en KDS niet in staat gebleken om aan dit verzoek tegemoet te komen. Zo maakt de NVWA verruiming van werktijden voor keuren en toezicht pas mogelijk bij een verwachte temperatuur van 33°C en bleek zij onvoldoende flexibel om in voorkomende gevallen aan de aanvraag te kunnen voldoen.'
De brief, gericht aan minister Piet Adema, is ondertekend door NEPLUVI - Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie, POV – Producentenorganisatie Varkenshouderij, LTO Nederland, SBK - Stichting Brancheorganisatie Kalversector, Vee & Logistiek Nederland, COV - Centrale Organisatie voor de Vleessector, Saveetra - onderdeel van Transport en Logistiek Nederland, KNS - Koninklijke Nederlandse Slagers, AVINED - pluimvee, VPETN – Vereniging Export en Transport Nederland en NVPSB - Nederlandse Vereniging van Pluimvee Service Bedrijven.
Tekst: Guus Daamen
Als zoon van een fruitteler opgegroeid tussen de appelbomen in Gelderland. Tijdens mijn master Journalistiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam mij verder gespecialiseerd in politiek. Schrijft voor Agrio voornamelijk over Politiek en Beleid. Luistert, vraagt en onderzoekt. Andere passie: sport.
Beeld: Susan Rexwinkel
Bron: Vee & Logistiek