Video: Eiertekort in VK; 'Retail wil prijsstijging niet betalen'
De eiertekorten in Britse supermarkten houden naar verwachting tot na kerstmis aan, waarschuwt de brancheorganisatie. Dit wordt veroorzaakt omdat de pluimveesector worstelt met stijgende kosten en de ergste vogelgriep ooit.
Bij Lidl mogen consumenten maximaal drie eierdoosjes per klant meenemen, terwijl Asda de aankopen beperkt tot twee eierdoosjes per klant. Tesco overweegt ook om eieren te rantsoeneren, nadat de vogelgriep voor tekorten in de schappen van sommige supermarkten zorgde, meldt het Britse dagblad de The Guardian. Andere supermarkten kopen eieren in het buitenland, waaronder Italië. Leghennenhouder Ioan Humphreys legt het in de video uit hoe het echt zit.
De British Free Range Egg Producers Association liet onlangs weten dat het ruimen van vogelgriep sinds 1 oktober alleen al 750.000 legkippen het leven had gekost, vergeleken met 1,8 miljoen in het hele voorgaande jaar.
Compensatieregeling voor Britse pluimveehouders
Defra, het Britse departement voor Milieu, Voedsel en Plattelandszaken, kondigde vorige week een pakket steunmaatregelen aan om pluimveehouders te helpen die worden geconfronteerd met de ergste uitbraak van vogelgriep in het Verenigd Koninkrijk (VK). Het afgelopen jaar alleen al waren er meer dan 200 gevallen van hoogpathogene vogelgriep.
Volgens de nieuwe plannen zal de bestaande compensatieregeling voor vogelgriep worden gewijzigd, zodat steun aan landbouwers kan worden betaald vanaf het begin van de geplande ruiming in plaats van aan het einde. Dit helpt eventuele cashflowdruk tegen te gaan en eerder zekerheid te geven over het recht op compensatie. De betalingen weerspiegelen beter de impact van uitbraken op pluimveehouders.
Versoepeling van de marketingregels
In overleg met de Food Standards Agency wordt in Engeland ook een versoepeling van de marketingregels doorgevoerd. Boeren die kalkoenen, ganzen of eenden fokken voor hun vlees, krijgen de mogelijkheid om hun koppels vroegtijdig te slachten en producten in te vriezen, die vervolgens tussen 28 november en 31 december kunnen worden ontdooid en aan de consument kunnen worden verkocht. De maatregel is dus met name gericht op de Britse kalkoenindustrie, die elk jaar 11 miljoen vogels produceert en waarvan tweederde tijdens de kerstperiode wordt geconsumeerd.