Jumbo volledig overgestapt op 1 ster kippenvlees
De kip is in het schap dan ook te herkennen aan het ‘van Dichtbij’ logo op de verpakking. De overstap op diervriendelijker geproduceerde verse kip met het 1 ster Beter Leven keurmerk stond aanvankelijk gepland voor 2023. De voorbereidingen op de overgang verliepen dermate voortvarend, dat Jumbo de introductie van het nieuwe aanbod vervroegt.
De supermarkt zegt dat de overgang naar 1 ster Beter Leven kip een belangrijke stap is in de verdere verbetering van de leefomstandigheden van kippen en volgt logisch op de Nieuwe Standaard Kip (NSK) waarmee Jumbo in 2014 een nieuwe standaard zette op het gebied van dierenwelzijn van kippen.
Samenwerking pluimveehouders
Frances Franken, Commercieel directeur bij Jumbo: „Dat we al eerder dan gepland de overstap kunnen maken voor alle verse kipproducten, is voor een belangrijk deel te danken aan de pluimveehouders en onze leveranciers, met wie we al lange tijd samenwerken. Zij hebben zich flink ingespannen om deze versnelling mogelijk te maken en daar zijn we trots op. Dit is een goed voorbeeld van hoe we in nauwe samenwerking met onze partners ons assortiment stap voor stap verbeteren”.
Alle kipproducten 1 ster
Ook andere producten worden de komende tijd voorzien van het 1 ster Beter Leven keurmerk, zoals maaltijdsalades en klant-en-klaarmaaltijden waarin kip wordt verwerkt. Jumbo streeft ernaar dat begin 2023 álle producten met kip van het Jumbo Huismerk Beter Leven-gecertificeerd zijn. Een aantal producten, zoals voorgesneden vleeswaren, tapas en diepvriessnacks, is overigens al enige tijd voorzien van het 1 ster Beter Leven keurmerk.
Betere leefomstandigheden
Marijke de Jong, programmamanager bij de Dierenbescherming, vindt dit fantastisch nieuws. „De vleeskuikens krijgen een prettigere leefomgeving. We zijn blij dat Jumbo haar ambitie kracht bijzet en deze versnelling doorvoert.”
De pluimveehouder Jan Quirijnen beschikt al enkele jaren over het Beter Leven keurmerk en gaat nu kip leveren aan Jumbo: „Dit is een mooie ontwikkeling die het welzijn van de kippen ten goede komt. Het is prachtig te zien hoe de kuikens uitgroeien tot sterke hennen en hanen die goed in de veren zitten. Dit is een mooie manier van dieren houden en echt iets om trots op te zijn.”
Samenwerking in de keten
De samenwerking tussen Jumbo en de Nederlandse pluimveehouders richt zich op de lange termijn. Het is onderdeel van de integrale ketensamenwerking die Jumbo nastreeft voor al haar versketens. De langetermijnsamenwerking biedt volgens de supermarkt boeren en telers perspectief, ruimte om te innoveren en te verduurzamen, én een gezond verdienmodel. Om de samenwerking te versterken, staat Jumbo in nauw contact met het programma Waardecreatie in Ketens (WiK), dat is geïnitieerd door LTO Nederland. Binnen dit programma werken supermarkten, verwerkers, en boeren en tuinders samen aan het verder versterken van de ketens.