EFSA-advies: ‘Meer ruimte, lagere temperaturen, kortere reizen’
De huidige EU-wetgeving inzake de bescherming van dieren tijdens het vervoer is in 2005 in werking getreden.. Het voorstel van de Commissie wordt in de tweede helft van 2023 verwacht. De wetenschappelijke adviezen hebben betrekking op kleine herkauwers (schapen en geiten), paardachtigen (paarden en ezels), runderen (runderen en kalveren), varkens en dieren die in containers worden vervoerd met inbegrip van gedomesticeerde vogels (kippen, legkippen, kalkoenen) en konijnen . EFSA heeft de verschillende gevolgen bekeken voor het welzijn die dieren kunnen ervaren tijdens verschillende stadia van transport. Goede praktijken op het gebied van dierenwelzijn verminderen volgens de autoriteit niet alleen onnodig lijden, maar helpen ook om dieren gezonder te maken.
Risicofactoren welzijn
Het advies voor vleeskippen (vleeskuikens), leghennen en eendagskuikens richt zich op het wegvervoer naar slachthuizen of productielocaties. Voor eendagskuikens komt ook luchttransport aan de orde. De relevante stadia van het vervoer zijn voorbereiding, laden, reis, aankomst en lossen. Voor elke fase werden de welzijnsrisico’s van de huidige vervoerspraktijken in kaart gebracht. Voor het laden en lossen gaat het over stress, verwondingen, bewegingsbeperking en sensorische over stimulatie. Voor de reis en aankomst worden verwondingen, bewegingsbeperking, sensorische overstimulatie, bewegingsstress, hittestress, koudestress, langdurige honger en langdurige dorst als zeer relevant beschouwd.
Vangen en lossen
De EFSA geeft verschillende aanbevelingen. Een van deze aanbeveling is om kippen die niet geschikt zijn om te worden vervoerd, een passende behandeling moeten krijgen of onmiddellijk op humane wijze worden gedood. Het personeel op de pluimveehouderij moet training krijgen om alle dieren te inspecteren en vogels te herkennen die ongeschikt zijn voor transport, evenals training om een passende behandeling te geven of om ongeschikte dieren op humane wijze af te ruimen.
EFSA heeft ook advies over het laden. Kippen moeten rechtop worden gedragen door de vleugels tegen het lichaam te houden, en niet omgekeerd of aan hun nek of vleugels. Ze mogen niet worden gezwaaid, gegooid of vallen tijdens het vangen. Als pluimvee in een omgekeerde positie worden gehanteerd, moeten ze, om het risico op ontwrichte gewrichten of breuken te verminderen, worden gevangen, opgetild en gedragen door twee poten en maximaal drie kippen per hand. Het klapperen van de vleugels moet worden voorkomen door de kip tegen het been van de vanger te plaatsen. Om verwondingen te voorkomen, moeten de kippen voorzichtig in de containers worden geplaatst om te voorkomen dat de ze tegen harde voorwerpen worden geslagen. Verwondingen door het slaan of duwen van vogels tegen de randen van de krat- of containeringang kunnen worden voorkomen door het gebruik van kratten of containers met grote deuren of openingen.
Hittestress
Om hittestress te voorkomen, beveelt EFSA aan dat de kippen een minimale of geen thermoregulerende inspanning nodig hebben om tijdens de reis een constante diepe lichaamstemperatuur te behouden. Het klimaat in het vervoersmiddelen moet daarbij een temperatuur van 18°Celsius hebben met een relatieve luchtvochtigheid van 65 procent of een temperatuur van 21°Celsius en een relatieve luchtvochtigheid van 45 procent of een temperatuur van 32°Celsius en een relatieve luchtvochtigheid van 15 procent. Bij een maximale reistijd van 4 uur is het AFSA advies een bovengrens van 22°Celsius en een relatieve luchtvochtigheid van 95 procent, 26°Celsius en een relatieve luchtvochtigheid 70 procent en een temperatuur van 30°Celsius en een relatieve luchtvochtigheid van 50 procent.
Temperatuur en relatieve vochtigheid moeten continu worden gecontroleerd en geregistreerd in de transportcontainers dicht bij de vogels op verschillende locaties in het voertuig, inclusief de bovenste voor- en centrale gebieden. Op 26 september houdt de EFSA een openbare bijeenkomst waarin zij de resultaten van de wetenschappelijke adviezen over het vervoer van dieren zal presenteren.
Tekst: Reinout Burgers
Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.
Beeld: Ingrid Sweers
Bron: EFSA