Onderzoek Nederland Vleesland: Goedkoop vlees populair bij consument
Het onderzoek is een vervolg op het onderzoek dat vorig jaar al werd gedaan naar het imago van de varkenshouderij en pluimveehouderij. De cijfers die tijdens de startbijeenkomst van Nederland Vleesland werden gepresenteerd, zijn een update van het eerdere onderzoek met toevoegde vragen over vlees eten, die min of meer ook voor de pluimveesector zullen gelden. Overigens is de pluimveesector geen deelnemer van Nederland Vleesland, maar volgens COV-voorzitter Laurens Hoedemakers zijn de huidige participanten de 'coalition of the willing' en verwacht hij dat ook de pluimveesector zal aansluiten.
94 procent eet vlees
Als het gaat over vleeseten, dan werd aan de deelnemers gevraagd hoeveel procent van de bevolking vlees vlees eet. Uit het gewogen gemiddelde van alle antwoorden komt 72 procent. Dit betekent dat Nederland denkt dat 72 procent van de bevolking vlees eet. Daarna werd gevraagd aan de deelnemers of ze zelf vlees eten. Daaruit blijkt dat 94 procent van de bevolking vlees eet en dat dus zes procent geen vlees eet. Tachtig procent van de respondenten had dit veel hoger of hoger ingeschat. De onderzoekers concluderen dus dat er een grote discrepantie is tussen het gecreërde beeld en de werkelijkheid ten aanzien van het aantal mensen dat vlees eet.
Goedkoop vlees populairder
Als de deelnemers dan in de winkel staan, dan blijkt dat de respondenten sneller voor goedkoper vlees kiezen. Varkensvlees met het Beter Leven-keurmerk door 44 procent van de respondenten wordt gekocht. Dit is wel tien procent minder dan, 2021 toent 52 procent aangaf voor Beter Leven te kiezen. Opvallend is dat dit jaar meer respondenten varkensvlees uit de reclame zijn gaan kopen. In totaal 42 procent. Vorig jaar was dit nog 32 procent. Verder kunnen dalingen worden geconstateerd bij de verkoop van scharrelvlees (van 21 naar 15 procent), biologisch vlees (van 19 naar 14 procent), varkensvlees met een keurmerk (van 17 naar 11 procent).
Vlees mag niet duurder gemaakt worden
Daarop volgend mag vlees ook niet duurder gemaakt worden. 55 procent van de respondenten geeft aan dat de overheid varkensvlees niet duurder mag maken via accijns (belasting) om ons minder varkensvlees te laten eten. Dit was in 2021 42 procent. Van 21 procent van de respondenten mag het varkensvlees wel duurder gemaakt worden via accijns. De respondenten die varkensvlees met een Beter Leven Keurmerk kopen doen dit vooral omdat het welzijnsvriendelijk is (49 procent) en duurzaam (45 procent). Varkensvlees in de reclame wordt vooral gekocht vanwege de prijs (94 procent).
Waardering voor sector
Als het gaat over de waardering, dan geeft 73 procent van de respondenten aan dat er plek moet blijven voor de varkenssector/varkenshouder in onze samenleving. Een stijging van 3 procentpunten ten opzichte van 2021. 7 procent is hierop tegen en 20 procent is neutraal. De onderzoekers concluderen dat de stille steun voor de sector zo zichtbaar wordt en dat Nederland achter de varkenssector staat.
Onderzoeksmethode
Voor dit onderzoek is een doorsnee van de Nederlandse bevolking benaderd met een een balans ten aanzien van leeftijd, opleiding en geslacht. Deze doelgroep is benaderd met een algemeen onderzoek over de varkenssector in Nederland. In de vragenlijst werden aan de deelnemers gevraagd wat ze wisten over de varkenssector en vleesvervangers. Ook werden vragen gesteld over het eten van varkensvlees, de prijs die in de winkel wordt betaald, de milieu-impact en of ze de sector waarderen. De uitkomsten van sommige stellingen werden ook vergeleken met het onderzoek uit 2021.