‘Vleesbenamingen aan plantaardige producten misleiden consument’
Vorig jaar besliste het Europees Parlement dat elke lidstaat zelf de regels met de benamingen van vlees- en melkvervangers mag bepalen. Waarbij de FOD Economie op korte tijd met definitieve richtlijnen zou komen om het gebruik van vleesbenamingen, verwijzend naar het dier of een onderdeel ervan, te verbieden voor plantaardige producten. Onlangs was er in België een reclame te zien waarin het merk Quick een nieuw product lanceerde. Dat product heet de ‘Chicken Filet Veggie’. De Landsbond spreekt schande over die benaming omdat er helemaal geen kip in het product zit.
Misleiding consument
„Wij zijn zeker niet tegen vegetarische producten, alleen vinden wij het niet kunnen dat ze hun product beter in de markt willen zetten door er gekende vleesbenamingen aan toe te kennen waardoor ze de consument misleiden”, zegt Martijn Chombaere, beleidsmedewerker bij de Landsbond Pluimvee. Chombaere vindt dat Quick de consument met haar product misleidt. „In hun ‘Chicken Filet Veggie’-burger zit er namelijk geen gram kip, maar betreft het louter een quornburger. Dringend duidelijke richtlijnen zijn zodoende nodig om dit consumentenbedrog een halt toe te roepen.”
Definitieve richtlijnen
De Landsbond Pluimvee doet dan ook een dringend beroep op de FOD Economie om op korte tijd met definitieve richtlijnen te komen om het gebruik van vleesbenamingen, verwijzend naar het dier of een onderdeel ervan, te verbieden voor plantaardige producten.