Vrees dat afzetvolume kip daalt door overgang naar 1 ster
Plukon en 2 Sisters Storteboom verwachten dat supermarkten bijna evenveel vers kippenvlees verkopen na de overgang op sterkip. Esbro denkt dat het afzetvolume daalt omdat dit na de overgang op Kip van Morgen concepten in 2014 en 2015 met 10 procent afnam. Dat verklaren de drie slachterijen in vakblad Pluimveeweb van juni. Ondanks de uitleg van Plukon en 2 Sisters Storteboom blijven veel vleeskuikenhouders kritisch. Zo vragen ze zich af of de vraag naar reguliere kip bij poeliers stijgt doordat consumenten met een lager inkomen op zoek gaan naar een goedkoper alternatief dan sterkip.
‘Uit assortiment halen van sterkip’
De duur van de oorlog in Oekraïne is in hun ogen ook zeer bepalend. Als deze relatief snel voorbij is, dalen de voerprijzen langzaam maar weer naar normaal niveau wat ook invloed heeft op de prijs van sterkip. Wanneer deze echter nog twee of drie jaar duurt, blijven de voerprijzen op het huidige recordniveau of stijgen nog verder met alle gevolgen van dien voor de wereldeconomie, de prijs van sterkip en de koopkracht van consumenten. In het donkerste scenario vindt een supermarkt de aankoop van sterkip te duur en haalt het uit het assortiment. Dat deed Jumbo begin mei met zuivel, stipt een kritische vleeskuikenhouder aan. Hij waarschuwt zijn collega’s hiervoor te waken door goede afspraken te maken over de afzet van sterkip.
Benieuwd naar de visie van Plukon, 2 Sisters Storteboom en Esbro op de afzet van sterkip? Lees dan het uitgebreide marktverhaal in vakblad Pluimveeweb van juni. Het vakblad is donderdag 16 of vrijdag 17 juni verschenen. Wil je het vakblad in gedrukte vorm ontvangen of wil je het digitaal lezen? Kies dan hier voor een gratis proefperiode of kies meteen het abonnement dat het best bij jou past.