Consumenten stemmen mee over prijsopbouw van eerlijke eieren
Update: Onze Markt geeft consumenten stem in ei-PrijsWijzer
Met de nieuwe ei-PrijsWijzer wil Onze Markt - een consumentenbeweging en voedselmerk dat zich inzet voor eerlijke prijzen en een transparant voedselsysteem - boeren een eerlijke prijs geven voor hun product. Daarmee kunnen boeren op hun beurt investeren in de verduurzaming van hun bedrijf. De PrijsWijzer is vanaf nu geopend op de website van Onze Markt en is tot 5 juni in te vullen.
Prijsopbouw transparant
Onze Markt baseert de PrijsWijzer naar eigen zeggen op uitgebreid onderzoek en input vanuit boeren, telers en voedselexperts. ‘De PrijsWijzer onthult wat een paar cent verschil in de prijs kan betekenen voor boer en natuur’, stelt Onze Markt. ‘Zo zorgt de keuze voor een verpakking van pulp voor een verschil van 3 cent ten opzichte van een verpakking van plastic.' Karton is namelijk duurder. 'Opvallend is ook de optie voor witte eieren: deze keuze zorgt voor een positief verschil in milieuvriendelijkheid ten opzichte van bruine eieren, en de witte variant is 9 cent goedkoper. In de PrijsWijzer komen op deze manier alle verschillende keuzes bij de prijsopbouw aan bod.’
In het schap
Aan de hand van de stemmen in de PrijsWijzer bepaalt het merk hoe het uiteindelijke product tot stand komt. Nadat het stemmen sluit, gaat Onze Markt aan de slag met het vinden van boeren, telers, verwerkers en supermarkten die de producten maken volgens de gezamenlijk besloten eisen uit de PrijsWijzer. Vervolgens komen de eieren in het najaar in de schappen te liggen. Vorig jaar bracht het merk op dezelfde manier al Onze Aardappelen op de markt, die te vinden zijn bij 300 Coop supermarkten.
Marketingpotjes
Minne Baukema, initiatiefnemer Onze Markt: ‘Veel merken zijn heel geheimzinnig over hoe de prijs van een product precies wordt opgebouwd. Vaak verdwijnt een groot deel bijvoorbeeld in marketingpotjes. Hierdoor weten consumenten niet precies waar hun geld naartoe gaat. Wij leggen de macht bij Onze producten terug bij de consument, door ze in de PrijsWijzer mee te laten stemmen over alle keuzes in het ontwikkelingsproces die invloed hebben op de prijs. Zo bieden we complete transparantie over onze prijsopbouw en verkleinen we tegelijkertijd de kloof tussen boer en consument. Vaak krijgen boeren nog een te lage prijs om een gezond bedrijf mee te runnen. Het deel van de boeren komt nu direct bij hen terecht, zodat zij kunnen investeren in duurzaamheid en natuur.’
Mooi initiatief, maar...
Bart-Jan Oplaat, voorzitter van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP) vindt de ei-PrijsWijzer op zich een mooi initiatief maar heeft zo zijn vraagtekens. „Als de consument meer wil betalen voor duurzaamheid en er daardoor meer geld naar de boer gaat, vind ik het prima. Ook om te weten waar de consument wel voor wil betalen en waar niet. Maar uit onderzoek van de ACM (Autoriteit Consument & Markt) van vorig jaar bleek dat de consument niet meer wil betalen voor duurzaamheid. Dus ik vraag mij af hoe groot die groep consumenten dan is. En hoe groot het wordt."
Soja uit de VS
„Als ik naar de Coop ga voor aardappelen kijk - hiervoor is er ook een dergelijke prijswijzer, red. - dan zie ik daar maar producten van één aardappelboer liggen", vervolgt Oplaat. „Ik vraag mij ook af hoeveel mensen ze gesproken hebben. Ik zie bijvoorbeeld dat er een plus in de ei-PrijsWijzer wordt gegeven voor soja uit eigen regio als voer. Maar vanwege de temperatuur is de soja-opbrengst in Nederland per hectare veel lager dan die in de Verenigde Staten. Onder aan de streep is het dan duurzamer om de soja uit de Verenigde Staten te halen. En ook het hebben van een brandblusser betekent een plus. Maar het hebben van een brandblusser is gewoon verplicht. Dan denk ik, had dat dan gewoon even nagevraagd."
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Ellen Meinen