Landsbond Pluimvee reageert op tv-programma vleeskuikensector
Belgisch onderzoeksprogramma Pano deed onderzoek naar de vleeskuikensector. 26 januari was het zover en werd de uitzending uitgezonden. Hoewel de belangenbehartiger na het zien van dat uitzending vrij positief was, hebben ze ook een paar bedenkingen, schrijft Landsbond Pluimvee op haar eigen website.
Dat dierenrechtenorganisaties hun mening mogen hebben in het debat rond vleeskuikens (in België braadkippen) is volgens de belangenbehartiger in de huidige maatschappelijke context niet meer weg te denken. Maar om als rode draad in het programma enkele kippen te ‘redden’ is volgens Landsbond Pluimvee niet de oplossing. De sector produceert nu eenmaal dieren (en eieren) voor de menselijke consumptie en diervoeding. Als een deel van de bevolking zich daar niet kan in vinden dan zijn er voldoende alternatieven vindt de belangenbehatiger.
Rem op genetische selectie
Door voornamelijk genetische selectie is het prestatieniveau enorm toegenomen en vleeskuikens behoren hierbij in de top. Sinds het begin van de intensieve veehouderij (ergens in 1960) is bijvoorbeeld hun dagelijkse groei verdrievoudigd. Of deze ontwikkelingen moeten stoppen is een vraag die volgens de Landsbond Pluimvee terecht gesteld mag worden.
‘De sector, en onze organisatie, is zeker bereid om hier verder het maatschappelijk debat aan te gaan. Zo werd er meegewerkt aan het project ‘De andere kip’ in samenwerking met INAGRO, ILVO en het Proefbedrijf te Geel. Ook is in ons vakblad in diverse artikels (September en oktober 2021) de ‘Better Chicken Commitment’ (BCC) problematiek aan bod gekomen en zeer recent (januari 2022) ook de kostprijsbenadering.’ Schrijft de belangenbehartiger
Streven naar goedkoop
Eén van de kritieken in de uitzending was dat er gestreefd wordt naar de goedkoopst mogelijke productiewijze en dit ten koste van het dierenwelzijn. De belangenbehartiger geeft hierop als reactie: ‘We kunnen stellen dat, net zoals in andere economische sectoren, er geproduceerd wordt wat de consument vraagt. Wel is het zo dat wat mensen ’zeggen’ en wat ze uiteindelijk ‘doen’, mijlenver uit elkaar ligt. Er is daarbij nog een verschil tussen de burger en de consument. Zeven op tien zouden zogezegd bereid zijn (veel) meer te betalen voor hun kippenvlees. De vraag kan dan gesteld worden waarom dat ze dit op de dag van vandaag dan nog niet doen? In de schappen van de grootwarenhuizen liggen namelijk diverse alternatieven. Dit blijft alleen een niche. Daarom moet de ‘TV mening’ van de consument met een flinke korrel zout genomen worden.”
Tekst: Sandra Wilgenhof
Tijdens stages ontwikkelde Sandra een passie voor de landbouwsector. Haar studie Dier- en Veehouderij in Dronten combineerde ze met een minor en stage journalistiek. Als redacteur schrijft ze al enkele jaren nieuws en achtergrondartikelen over de landbouwsector.
Beeld: Susan Rexwinkel
Bron: Landsbond Pluimvee