Nepluvi tevreden over campagne om Europese kip te promoten
Het eerste evenement vond plaats in samenwerking met de Nederlandse Voedselbank en de Participatie Keuken. Op 5 en 6 november konden leden van de Voedselbank in Den Haag aanschuiven voor een barbecue waar natuurlijk kip op het menu stond. Chef en ambassadeur van de campagne, Guido Waterman, was aanwezig om samen met de andere chefs het eten te bereiden.
Het tweede evenement vond plaats op 17 november in het restaurant Koetshuis in Hulshorst. Hier werd een live cooking event gehouden waar werd gekookt met minder bekende delen van de kip. Kookdemonstraties werden gegeven door chefs Guido Waterman, René Pluijm en Job Pattinasarany. Een presentatie van NEPLUVI voorzitter Gert-Jan Oplaat vulde de middag aan met informatie over ‘vierkantsverwaarding’ in de pluimveesector. Deelnemers aan het evenement waren journalisten en influencers.
Beide evenementen waren volgens Nepluvi succesvol in het overbrengen van de boodschap van de ‘Kip uit Europa’ campagne, namelijk dat het kippenvlees op duurzame wijze geproduceerd wordt en dat het eten ervan gezond is vanwege de kwaliteit van het vlees. Deelnemers zijn verder beter bekend geraakt met de samenwerking tussen de Nederlandse bedrijven die alle kipdelen verwerken en Europese landen onderling als het aankomt op het dierenwelzijn.
Misvattingen rondom pluimveesector
Andere zaken die besproken werden, waren de misvattingen die veelal bestaan rondom de pluimveesector. Zo wordt vaak gedacht dat kippen volgestopt worden met antibiotica, terwijl het gebruik ervan alleen is toegestaan bij ziekte. Het antibioticagebruik is juist met 75% afgenomen. Ook gelooft men soms nog dat er hormonen in kippenvlees zitten, terwijl het gebruik van hormonen streng verboden is in de Europese Unie. Door kennis over de sector te delen, waren beide evenementen leerzaam voor deelnemers.
Leden van de Voedselbank gaven na afloop van het eerste evenement aan genoten te hebben van een heerlijke maaltijd en veel geleerd te hebben over de pluimveesector. Deelnemers aan het live cooking event hebben via hun eigen kanalen informatie van het evenement gedeeld. Daarnaast zal een aantal deelnemers zelf kiprecepten bedenken en deze via dezelfde kanalen delen. De boodschap van Nepluvi verspreidt zich daardoor verder via nieuwe wegen.