Barbecuefeest met kip voor klanten voedselbank
„Kip is een bron van essentiële voedingsstoffen”, zegt Nepluvi-voorzitter Gert-Jan Oplaat. „We vinden het belangrijk dat kippenvlees voor iedereen in Nederland beschikbaar is. Vandaar dat wij deze samenwerking belangrijk vinden, om alle lagen in de samenleving toegang te geven tot kip. Kip is een van de meest betaalbare en duurzame bronnen van dierlijke eiwitten. Aangezien deze zomer de Binnenhof Barbecue vanwege Covid-19 niet kon doorgaan, zijn we blij dat we op deze wijze toch nog een barbecue hebben kunnen organiseren. Met name omdat dit voor een doelgroep is die hier veel aan heeft, waarbij het leuk is om te zien dat ook in dit geval de landelijke media er aandacht aan spendeert.”
Ambassadeurs van de Voedselbank en van Kip in Nederland geven ook acte de presence. Chef Guido Waterman is ambassadeur van Kip in Nederland. Tijdens de barbecue neemt hij zelf uiteraard ook de vleesspatel ter hand en neemt hij plaats achter de grill: „Het is mooi om te zien hoe de sector op deze manier bijdraagt aan het verzorgen van een lekkere en voedzame maaltijd voor de mensen die het minder hebben. Ik ben trots dat ik daar mijn kleine steentje aan bij mag dragen.”
Vice-voorzitter Henk Baars van Stichting Voedselbank Haaglanden is blij met de gratis maaltijd voor zijn klanten van de voedselbank. „Het komt niet vaak voor dat er halalvoedsel aan geboden kan worden, we hopen op meer in de toekomst”.
'Verwerken bijna dagelijks kip in onze gerechten'
De Participatie Keuken is een stichting gericht op het structureel vergroten van de veerkracht van de mens door hen actief te laten deelnemen aan onze culinaire en culturele activiteiten. „Wij organiseren ontmoetingen die smaken naar meer,” zegt Ben Lachhab van de Participatie Keuken. Alle ontmoetingen hebben eten als rode draad en werken vanuit de thema’s eenzaamheid, integratie en armoede. Wekelijks worden via de Participatie Keuken gezonde maaltijden bereidt voor cliënten van de Voedselbank. „Op deze manier laten wij mensen ervaren hoe makkelijk en betaalbaar een gezonde maaltijd kan zijn”, aldus Lachhab. „Wij verwerken bijna dagelijks kip in onze gerechten. Het is een heel veelzijdig product en veel mensen lusten het. Het past in een Halal dieet en heeft een toegankelijke smaak. Wij zijn erg enthousiast dat wij ook deze barbecue mogen organiseren. Een mooie ontmoeting die smaakt naar meer…”
Het event is onderdeel van de Onze Kip campagne, de tweejaarlijkse campagne van de pluimveesector gesteund door de Europese Commissie. De campagne is erop gericht om consumenten eerlijke informatie over de sector en het product ‘kip’ te geven. Naast dit event is Kip in Nederland onder meer te horen op de radio, te zien in diverse tijdschriften en op de diverse social media kanalen.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Creative Commons
Bron: Nepluvi