EU-landbouwbeleid eist dat 25 procent van landbouwareaal in 2030 biologisch is
Bio-boeren mogelijk in financiële problemen door Farm to Fork strategie EU
De Farm to Fork strategie, de nieuwe landbouwvisie van de Europese Commissie (EC) zorgt voor een uitdaging voor de biologische boeren, volgens De Koning. In de visie staat dat 25 procent van de Europese landbouwareaal biologisch moet zijn in 2030. Daarmee wil de EC een belangrijke impuls geven aan de verduurzaming van de landbouw ter verbetering van de biodiversiteit en het bewerkstelligen van de klimaatdoelstellingen. „Een belangrijk punt is dat de markt meebeweegt met de productie. Anders moeten biologische landbouwproducten straks voor gangbare prijzen verkocht worden. Als vraag en aanbod niet in balans zijn wordt het een mislukking. Dat zag je zo’n 20 jaar geleden ook toen de overheid het omschakelen naar biologische varkens stimuleerden en de markt achter bleef. Dat zelfde gebeurde nog maar kort geleden ook in Denemarken. Daar ontvingen de varkenshouders subsidie om over te schakelen van gangbaar naar biologisch. En vervolgens kwamen ze in financiële problemen omdat de markt er nog niet nog niet klaar voor was”, waarschuwt De Koning.
De Koning ziet zeker ook kansen, maar is ook heel alert voor de uitdagingen die de nieuwe landbouwvisie van de Europese Commissie met zich meebrengt. De EC stelt dat 25 procent van de landbouwareaal in de Europese Unie in 2030 biologisch is. Het is volgens De Koning heel belangrijk hoe dat beleid vorm gegeven gaat worden. Stimuleren van de consumptie moet in de ogen van Dick een belangrijk onderdeel worden van dit beleid. „Het leergeld van de biologische varkenshouderij mag niet voor niets zijn geweest”, stelt hij.
'Help ook de markt stimuleren en niet alleen de productie'
De Koning pleit er nadrukkelijk voor dat er in de EU-landbouwvisie niet alleen stimulering van de productie komt, maar ook van de consumptie. „Iedere sector moet investeren om de vraag naar zijn producten te stimuleren. Tot nu toe is er geen promotie gemaakt voor biologische eieren. Dat willen we veranderen en zo een win-winsituatie realiseren. Indien er meer biologische eieren worden verkocht dan is dat beter voor het dier, de mens, de planeet en de keten”, zegt De Koning.
Verkoop biologische eieren groeit
De omzet van biologische eieren in Nederlandse supermarkten steeg afgelopen jaar met 16,9 procent van 57,3 in 2019 naar 67 miljoen euro in 2020. Van alle verkochte eieren in Nederlandse supermarkten is 16,95 procent biologisch. Dat is wat betreft marktaandeel ver boven het gemiddelde van 3,26 procent van biologisch geproduceerde voedingsmiddelen. Het totale marktaandeel van biologische producten in supermarkten groeit al jaren nauwelijks.
„Het voordeel van biologische eieren is dat ze voor veel consumenten betaalbaar zijn. Biologische eieren zijn in euro’s niet veel duurder dan gangbare eieren. Dat geluk hebben we nog als biologische legsector”, motiveert De Koning. „Biologische vlees is vele euro’s duurder, en dat betekent dat van een paar doosjes biologische eieren in de week de totale boodschappen niet zoveel duurder worden. Maar als iemand kiest voor biologisch vlees, de boodschappen aanzienlijk duurder worden", legt hij uit.
Desondanks is hij dus waakzaam over de Farm tot Fork strategie en de wijze waarop de overheid daar uitvoering aan gaat geven. „De vraag naar biologische eieren stijgt ieder jaar. Dat is mooi, want daardoor kan de biologische legsector geleidelijk en gezond groeien.”
Promotiecampagne biologische eieren
„Eén reden dat de categorie biologische eieren de afgelopen jaren altijd het hoogste marktaandeel heeft gehad, vergeleken met andere bio categorieën, is dat het welzijn van de kip de consument tot de verbeelding spreekt. En dat eieren een laagdrempelig en toegankelijk product zijn. Vrijwel iedereen koopt wel eieren en ze hebben een relatief lage kassa-aanslag." Dat zegt Joyce van den Bos van Bionext, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding.
Om in de ambitie van de F2F strategie de afzet van biologische eieren kracht bij te zetten, heeft de Biologische Pluimvee Vereniging (BPV) het initiatief genomen om de komende jaren een promotiecampagne op te zetten voor het biologische ei in Nederland komt. „De overheid is nu aanzet om mee te investeren in onze gezamenlijke doelstellingen. Hierover zijn wij met LNV in gesprek en die gesprekken bieden perspectief.”
'Het biologische merk versterken'
Een goede promotiecampagne is volgens De Koning echt noodzaak om de groeiambities waar te maken. „Dat de overheid deels meebetaalt aan de promotiecampagne is dan ook logisch, maar ook een inzet van de Europese Commissie om dit te stimuleren is nodig. Als sector moeten we biologische eieren produceren voor die consumenten die ze willen en ook kunnen betalen.”
„En wat die betaalbaarheid betreft: De nieuwe productieregels voor biologische eieren, die in 2022 ingaan, stelt de sector voor een aantal kostprijsverhogingen. Het is dus des te belangrijker dat we het biologische merk versterken, waardoor we deze extra kosten tot waarde kunnen brengen”, stelt De Koning.