Albert Heijn in 2023 ook in België over op 1 ster Beter Leven kip
Alle Nederlandse supermarkten stappen in 2023 over op de verkoop van verse kip met minimaal 1 ster van het Beter Leven keurmerk. Dat maakten de Nederlandse supermarkten vanaf maart dit jaar bekend.
Naast het kippenvlees van het Albert Heijn huismerk, verkoopt Albert Heijn België ook enkele andere kipproducten. De supermarktketen zet zich in dat ook die producten tegen 2026 enkel scharrelkip bevatten. Albert Heijn heeft 65 vestigingen in Vlaanderen en 996 in Nederland.
Beter voor de kip, natuur en boer
De overstap is volgens Albert Heijn beter voor de kip, de natuur en de boer. ‘Beter’ betekent voor kip: „In 2023 ligt er van het Albert Heijn huismerk alleen nog vlees van scharrelkippen met minimaal 1 ster van het Beter Leven keurmerk van de Nederlandse Dierenbescherming in de schappen van Albert Heijn België. Deze kippen zijn van een langzaam groeiend ras en leven langer. Ze kunnen rondscharrelen in stallen met daglicht en een overdekte uitloop. Ook krijgen ze extra speelmateriaal en strooigraan en wordt de gezondheid en het welzijn van individuele dieren nog scherper in de gaten gehouden", aldus Albert Heijn België.
„‘Beter’ betekent voor de natuur: „Om de klimaatimpact van ons kippenvlees te verkleinen, willen we dat de keten in 2030 minimaal 15 procent minder CO2 gaat uitstoten in vergelijking met 2018. Door de overgang naar scharrelkip voor het huismerk zal de uitstoot van fijnstof en ammoniak op de bedrijven naar verwachting halveren. Alle pluimveehouders gaan over op groene stroom en de kippenmest zal circulair worden verwerkt. De herkomst van alle ingrediënten in het kippenvoer wordt traceerbaar. We werken daarnaast ook aan de verduurzaming van het kippenvoer", aldus de supermarktketen.
Beter voor de boer
‘Beter' betekent voor de boer: „De basis van het programma is een eerlijk verdienmodel voor iedereen, nu en in de toekomst. Centraal hierbij staat een samenwerking die gericht is op de lange termijn met gezonde prijzen en afzetgarantie voor de boer. Zo kunnen onze pluimveehouders op een verantwoorde manier verduurzamen. Voor de extra kosten die boeren binnen het programma maken, krijgen ze een vergoeding van ons. Alle stappen die we zetten, worden nauwkeurig vastgelegd in een informatiesysteem dat werkt met technieken als blockchain en DNA-tracering. Zo maken we de hele kippenketen transparant en weten we precies waar ons vlees vandaan komt", stelt Albert Heijn België.
Met deze stap onderschrijft Albert Heijn België het Better Chicken Commitment (BBC). Het BCC is een initiatief van een dertigtal dierenorganisaties, waaronder GAIA, om het dierenwelzijn van vleeskuikens te verbeteren. Eerder kondigden Colruyt, Okay, Delhaize, Lidl en Aldi in België al aan tegen 2026 over te schakelen naar het Better Chicken Commitment. Wat de exacte eisen voor het Better Chicken Commitment zijn voor vleeskuikenhouders is nog onbekend. Voor 1 ster Beter Leven vleeskuikens is een overdekte uitloop verplicht, maar of dit een eis wordt voor het Better Chicken Commitment is nog onbekend.
GAIA-directeur Ann De Greef is blij met de stap van Albert Heijn België: „We verwelkomen de beslissing van Albert Heijn om tegen 2026 stapsgewijs over te schakelen naar het Better Chicken Commitment (BBC). Een niet te onderrschatten engagement. Want zodoende draagt de grootwarenhuisketen bij tot een beter leven voor aanzienlijke aantallen kippen. GAIA hoopt echt dat de retailers die zich nog niet geëngageerd hebben, spoedig het voorbeeld zullen volgen.”
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Albert Heijn
Bron: Albert Heijn België