Lidl België start volgend jaar met omschakeling naar trager groeiende kip
Het BCC-label moet het dierenwelzijn van vleeskuikens op Belgische vleeskuikenbedrijven verhogen. De vleeskuikens krijgen meer ruimte en natuurlijk daglicht en er wordt overgeschakeld naar een trager groeiend ras. „We zijn al langer bezig met de verduurzaming van ons aanbod en willen na ons varkensvlees en onze vis ook als marktleider binnen kip onze verantwoordelijkheid nemen”, zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt van Lidl België.
Het Better Chicken Commitment (BCC) is een initiatief van een dertigtal dierenorganisaties, waaronder GAIA. Kippen die aan de BCC-criteria voldoen krijgen een bestaan van betere kwaliteit. Zo wordt er gekozen voor een trager groeiend kippenras, krijgt elke kip veertig procent meer ruimte, natuurlijk daglicht en worden strobalen en zitstokken voorzien om natuurlijk gedrag te stimuleren.
Correcte prijs leveranciers
Om aan deze nieuwe welzijnscriteria te voldoen, moeten vleeskuikenhouders investeren. De supermarktketen zal de investering bij zijn leveranciers dan ook mee ondersteunen door een correcte prijs te betalen gebaseerd op de nieuwe normen, meldt Lidl België.
„Er lopen achter de schermen al langer gesprekken met onze leveranciers en we zijn al enige tijd bezig met de plannen voor deze omschakeling", zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt van Lidl België. „Deze maatregelen zijn immers noodzakelijk om het welzijn van kippen te verbeteren. We willen niet alleen een beter leven voor de kippen en een correcte prijs voor de leveranciers, maar willen consumenten ook transparantie geven door middel van een duidelijk label op de verpakking die deze referenties zal onderscheiden van de standaard kip. We zijn in elk geval blij dat er beweging in de sector zit en dat ook andere retailers al te kennen hebben gegeven de lat hoger te willen leggen.”
„We verwelkomen de beslissing van Lidl om tegen 2026 stapsgewijs over te schakelen naar het Better Chicken Commitment (BCC) voor alle diepvries- en verse kipproducten van het eigenmerk. Een niet te onderschatten engagement. Want zodoende draagt de grootwarenhuisketen bij tot een beter leven voor aanzienlijke aantallen kippen. GAIA hoopt echt dat de retailers die zich nog niet geëngageerd hebben, spoedig het voorbeeld zullen volgen”, zegt GAIA-directeur Ann De Greef in een reactie.
Vleesaanbod verduurzamen
Lidl België is naar eigen zeggen al een aantal jaren bezig haar vleesaanbod te verduurzamen. Daarnaast blijft Lidl België ook vernieuwen in alternatieven voor vlees. Dit jaar breidde de supermarktketen zijn vegetarisch en vegan assortiment uit met tal van nieuwe producten, waardoor de klant intussen keuze heeft tussen meer dan dertig verschillende vegetarische en vegan producten zoals verschillende burgers, balletjes, gehakt en wokreepjes.
Ook Colruyt Laagste Prijzen en OKay schakelen rond 2026 over naar trager groeiende vleeskuikens die voldoen aan de hogere dierenwelzijnscriteria, gebaseerd op het Europese Better Chicken Commitment (BCC). Dat maakten ze half augustus bekend.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Ellen Meinen
Bron: Lidl België