Nalatenschap Hennie de Haan 'Het roer moet om'
Zesenhalf jaar voorvrouw van de pluimveehouders, heftige dossiers als vogelgriep en fipronil en een recent onderzoek dat de pluimveehouder moed geeft maar ook een dagelijkse Hennie de Haan Cup op Radio 538.
In de ruime hal van de Dutch Poultry Expo kwam een groot aantal pluimveehouders en mensen uit de periferie afscheid nemen van Hennie de Haan en kennis maken met Bart-Jan Oplaat.
Tijdens de digitale ALV op 28 juni vond de bestuurswisseling al plaats en is Bart-Jan Oplaat gekozen als voorzitter, Dick Schieven benoemd als penningmeester en aftredend Dagelijks Bestuurslid Iris Odink blijft het DB ondersteunen.
Vanuit feiten regeren
„De voorzittershamer kwam 6,5 jaar geleden vanuit Markelo mijn kant op toen ik Gert-Jan Oplaat opvolgde als voorzitter van de NVP. Nu heb ik die weer naar Markelo gebracht naar zijn broer Bart-Jan”, memoreerde Hennie de Haan.
De Haan kwam als onbekende in de pluimveesector. Niet gehinderd door pluimvee- en politieke kennis zoals ze zelf memoreerde. Ze gaf de NVP weer nieuw elan. Met haar goede dossierkennis, overleg en media optredens heeft ze de Nederlandse pluimveesector haar diensten bewezen. Haar opvolger Bart-Jan Oplaat is opgegroeid in de pluimveesector en heeft politieke ervaring. „Een goede basis voor NVP om verder te gaan met alle uitdagingen van deze tijd”, aldus de Haan.
„De stortvloed aan actuele rapporten trekt de agrarische sector continu in een negatief daglicht. Dat moet anders. We werken door aan een beter verdienmodel voor de pluimveehouders en meer dialoog op basis van feiten en niet op emotie van een paar procent harde schreeuwers die de boeren het land uit wil hebben”, zei Bart-Jan Oplaat.
Framing en geframed worden
Klaas Dijkstra lichtte het opinie onderzoek in de pluimvee- en varkenshouderij toe waarvoor ruim 2000 burgers ondervraagd zijn. „Een representatief onderzoek dat door NVP is geïnitieerd en gelukkig omarmd is door de hele sector is. Het moet nu nog verder de maatschappij ingebracht worden. We gaan verdere marketingacties uitvoeren en vragen alle pluimveehouders hun steentje bij te dragen. De pluimveesector heeft namelijk niets te verbergen en wil zich niet laten framen. Het frameroer moet om.”
Lees hier de resultaten van het onderzoek. „Pluimveehouders en sectorgenoten, deel de informatie zo veel mogelijk in je eigen kring", adviseerde Dijkstra.