Gevangenen moeten tekort aan arbeidskrachten in vleesindustrie opvullen

Het Verenigd Koninkrijk kampt met een schreeuwend personeelstekort in de vleessector. Vorige week waarschuwden de Britse pluimveehouders al voor een dreigend tekort aan kalkoenen voor Kerst, ook vanwege personeelstekorten.
Die tekorten zijn volgens de Association of Independent Meat Suppliers ontstaan door een combinatie van factoren: de coronacrisis, Brexit en het gebrek aan carrièreperspectieven in de sector. Momenteel staan er zo'n veertienduizend vacatures open. Volgens de British Meat Processors Association vertegenwoordigt het huidige aantal vacatures ongeveer 15 procent van het aantal werknemers in de sector.
Gedetineerden
Tony Goodger van de Association of Independent Meat Suppliers geeft aan dat de brancheorganisaties en het Ministerie van Justitie samenwerken in een poging mensen aan te werven die op het punt staan de gevangenis te verlaten of huidige gedetineerden. De heer Goodger zei dat sommige leden al gedetineerden in dienst hadden die aan Release On Temporary Licence, ROTL, deden en dat ze hen als "goed opgevoed, hardwerkend en bereid om te leren" hadden bevonden.
Kalkoenverwerkingsgigant Bernard Matthews heeft al eerder banden aangeknoopt met HMP Norwich en bezoekt de gevangenis regelmatig als onderdeel van zijn wervingscyclus, om kandidaten te beoordelen en gedetineerden contracten aan te bieden om bij vrijlating te beginnen.
Vaardigheden
De regering heeft onlangs de uitbreiding van een opleidingsprogramma voor keukens in gevangenissen in Engeland en Wales aangekondigd. In het kader van het Clink Kitchens Scheme kunnen gevangenen tot 35 uur per week een opleiding volgen in een professioneel gerunde gevangeniskeuken en tegelijk werken aan beroepskwalificaties die hen kunnen helpen bij het vinden van een baan buiten de gevangenis.
De voedselverwerkende industrie heeft ook geprobeerd om voormalig militair personeel in dienst te nemen. Het aantal mensen dat een baan aanneemt, is echter laag.
Meerdere sectoren
De levensmiddelenindustrie is echter niet de enige sector die met een tekort aan werknemers te kampen heeft. Een tekort van ongeveer 90.000 vrachtwagenchauffeurs legt een steeds onhoudbaardere druk op detailhandelaars en hun toeleveringsketens aldus lobbygroepen.
In een brief aan Kwasi Kwarteng, de minister van Handel, hebben het British Retail Consortium (BRC) en de vrachthandelsgroep Logistics UK gewaarschuwd dat de consument zal lijden tenzij de regering ingrijpt.