'Zelfde eierdoosjes zorgden ervoor dat consumenten onze uitloop eieren bleven kopen'
De totale afzet van Nederlandse vrije uitloop eieren is momenteel aanzienlijk lager dan voor de ophokplicht. Dat geven collega-eierhandelaren aan in vakblad Pluimveeweb van augustus. De vorige keren duurde het na een ophokplicht ruim een half jaar voordat de afzet van vrije uitloop eieren weer op peil was. De ophokplicht duurde dit jaar echter maar liefst 36 weken. Minister Schouten stelde vrijdag 23 oktober vorig jaar een ophokplicht in die tot dinsdag 6 juli duurde.
Dat de ophokplicht zo lang duurde, baart directeur John Achterstraat van eierhandel Kwetters zorgen. „Aangezien vrije uitloop eieren uit het schap verdwenen, kochten consumenten een vervangend product. Sommige consumenten kochten biologische eieren, maar de meesten scharreleieren. Van duurdere biologische eieren terug naar vrije uitloop eieren is niet zo’n grote stap voor consumenten. Maar wanneer consumenten ook tevreden zijn over de goedkopere scharreleieren gaan ze niet zo snel terug naar de duurdere vrije uitloop eieren”, vreest hij. Bovendien duurde de ophokplicht in Duitsland en andere omringende landen minder lang. Hierdoor zijn Duitse supermarkten ook deels overgeschakeld naar Duitse vrije uitloop eieren, volgens hem.
EWN Eiercentrale besloot de vrije uitloop eieren voor Lidl, Nettorama, Hoogvliet, Poiesz tijdens de hele ophokplicht in dezelfde doosjes te verkopen als voor de ophokplicht. „Op de doosjes zat een label met uitleg dat de vrije uitloop hennen tijdelijk waren opgehokt vanwege de ophokplicht”, licht Van Tilburg toe. Daar ondervindt de middelgrote eierhandelaar uit Barneveld nu de voordelen van. „De afzet van onze vrije uitloop eieren in de supermarkten van Lidl, Nettorama, Hoogvliet, Poiesz ligt weer aardig op peil en is iets lager dan voor de ophokplicht.”
Eiermarkt nu dramatisch
Eierhandelaren betitelen de eiermarkt momenteel als dramatisch en slecht. Dit is mede het gevolg van de vakantieperiode waarin veel Nederlanders in het buitenland op vakantie zijn. Van Tilburg kijkt iets rooskleuriger naar de huidige markt dan zijn collega-eierhandelaren. „De markt is zoals eigenlijk ieder jaar niet goed in de zomer, maar ook niet dramatisch ten opzichte van drie of vier jaar geleden. De vraag vanuit de horeca en retail was bij ons de eerste week van augustus vrij goed. Eind die week, de week erop waren de totale bestellingen van eieren vrij matig en deze week waren ze al iets beter.”
„Vanuit de industrie is de vraag naar eieren nu in augustus slecht. Zo is de vraag van brekerijen momenteel heel slecht. Die zitten ook niet altijd te wachten op heel veel eieren. De vraag vanuit kokerijen, die eieren kopen om te pellen, is ook niet goed.”
Over de rest van het jaar zijn Van Tilburg en collega-eierhandelaren positiever gestemd. Lees de vooruitzichten van eierhandelaren over de rest van het jaar in het uitgebreide marktverhaal in vakblad Pluimveeweb van augustus. Het vakblad verschijnt donderdag 26 of vrijdag 27 augustus. Ontvangt u het vakblad Pluimveeweb nog niet? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan. Wilt u een abonnement op vakblad Pluimveeweb? Klik dan hier.