ForFarmers wil marktaandeel winnen met 1 ster Beter Leven kip
Deze vernieuwing die de grote supermarkten in Nederland in gezamenlijkheid zijn overeengekomen, hebben een ander soort kip die minder snel groeit en meer ruimte krijgt tot gevolg. Weliswaar daalt het aantal kippen daardoor, maar het marktaandeel van ForFarmers niet. Integendeel, verwacht de directie. Dat is mede te danken aan de positie die de onderneming inneemt in de pluimveewereld, vanwege de contacten met slachterijen en de retail.
Fors gedaalde winst
Dat werd vanochtend meegedeeld tijdens de presentatie over de 2021 halfjaarcijfers van ForFarmers. De winst van ForFarmers is het eerste halfjaar van 2021 fors gedaald, door dure veevoergrondstoffen en energie. Doorberekening van alle kosten aan de klant is lastig door verhevigde concurrentiestrijd en achterblijvende prijzen voor zuivel, vlees en eieren. De netto winst daalde in het eerste halfjaar met 26,9 procent tot 17,9 miljoen Euro, ondanks een licht gestegen veevoervolume (+1,9 procent dankzij overnames).
Yoram Knoop, CEO van ForFarmers noemt de resultaten in het eerste halfjaar 2021 teleurstellend. „De strijd om marktaandeel tussen voerproducenten was heftiger dan normaal, resulterend in margedruk. Dit kwam vooral doordat de liquiditeitsposities van onze klanten in het algemeen slecht waren. De langer aanhoudende Covid-maatregelen vertraagden het herstel van de prijzen voor hun producten, terwijl tegelijkertijd de voerprijzen stegen als gevolg van de forse toename in grondstofprijzen.”
Geen snelle verbetering
Hoe lang de huidige margedruk zal aanhouden hangt vooral af van de mate waarin de snel gestegen kosten van met name grondstoffen en energie kunnen worden vertaald in de markt, zegt Knoops. Zolang de opbrengstprijzen van zuivel, vlees en eieren niet evenredig meestijgen, is het moeilijk om alle gestegen kosten door te berekenen.
ForFarmers gaat er vanuit dat de prijzen van veegrondstoffen en zeker ook energie hoog blijven in de tweede helft van dit jaar. „In deze mate hebben we het de afgelopen tien jaar niet meegemaakt”, zegt Knoops. Ondanks dit vooruitzicht houdt ForFarmers er rekening mee dat de winstmarge het komende halfjaar stabiliseert en waarschijnlijk licht verbetert. In 2025 moet de winstmarge terug op het gewenste niveau zijn.
Nieuwe overnames
De verhevigde concurrentiestrijd kan het consolidatieproces in de Westeuropese veevoersector versnellen. Dit voorjaar nam ForFarmers De Hoop Mengvoeders en Muhldorf PferdeFutter over. ForFarmers is van mening dat het overnameproces dat de veevoerindustrie de laatste decennia heeft gekenmerkt een vervolg moet krijgen, omdat groei van ondernemingen nu eenmaal noodzakelijk is.
Knoops laat doorschemeren dat ForFarmers zich ook op markten buiten Europa gaat begeven. „Onze strategie blijft het aantal landen waarin we actief zijn in 2025 te hebben uitgebreid van vijf naar zeven. De kans bestaat dat ook buiten Europa stappen worden gezet, omdat daar de groeimarkten te vinden zijn.” Hoofddoelstelling blijft om op de huidige vijf Europese deelmarkten de grootste of de een na grootste te zijn en te blijven.