Duitse supermarkten kiezen nu al steeds meer voor eieren ‘ohne Kükentötung’
Pluimveehouder Mark Vaessen uit Heerlen ervaart de actuele marktsituatie van de eieren als dramatisch. Daarbij wijst hij met een beschuldigende vinger naar de Duitse retail. Die steeds meer vervroegd kiest voor eieren ‘ohne Kükentötung’. Dus eieren van kippen waarvan de broertjes niet als eendagskuiken zijn geëindigd. In de ogen van Vaessen reageert de eiermarkt hierop erg overspannen. Dit resulteert volgens hem in een moeizame afzet en (nog) lagere prijzen. „En dat terwijl de voerprijzen in de afgelopen maanden juist sterk zijn gestegen. Vorig jaar konden we nog voor een periode van één jaar inkopen tegen 25 euro per 100 kilogram. Nu is de prijs van het voer met ruim 6 euro gestegen”, aldus Vaessen. Via groothandel Gebroeders van Beek uit Wehl vinden de eieren van Vaessen (die beschikt over een drie- en een twee-etage stal met in totaal circa 150.000 leghennen) de weg naar de Duitse retail. Mark Vaessen: „Dit betekent bovendien Vlog waardig en een donkere dooier. Vlog kippenvoer is momenteel 2,60 euro duurder. Dit verhoogt de kostprijs met 33 cent, terwijl de Vlog-toeslag slechts 15 cent bedraagt. Maar zonder Vlog-voer kom ik de eieren helemaal niet kwijt”, verzucht Vaessen.
Fors lagere vraag
Volgens Petro Boon van Gebroeders van Beek is de Duitse overgang naar eieren ‘ohne Kükentötung’ maar deels de oorzaak van de actuele moeizame afzet van eieren. „Momenteel speelt het aspect ‘ohne Kükentötung’ in Duitsland zeker een rol. Vanaf 1 januari 2022 mag de retail alleen nog maar deze eieren verkopen. De retail werkt nu daar steeds meer naar toe. Als de Duitse supermarktketens kunnen beschikken over deze eieren laten ze de ‘gangbare’ eieren links liggen. Ze betalen daarvoor ook een toeslag. Dit zorgt er wel voor dat de ‘gangbare’ eieren steeds meer van de Duitse markt worden gedrukt. Nederlandse pluimveehouders, waarvan hun leghennen eieren produceren voor de Duitse markt, zitten nu in de omschakeling”, legt Boon uit.
Zomerperiode
Het lagere thuisverbruik in de zomerperiode speelt volgens Boon momenteel een grotere rol in de actuele marktsituatie. „In vergelijking met de zomer 2020 worden nu aanzienlijk minder eieren in zowel de Duitse als Nederlandse supermarkten verkocht. De eierconsumptie ligt in de zomermaanden sowieso lager. Door de corona-lockdown en het mede daardoor in eigen land vakantie vieren, werden vorig jaar aanzienlijk meer eieren in de supermarkten verkocht. Door de corona-versoepelingen en de opening van de horeca is dat nu niet het geval. We signaleren dan ook sinds enkele weken een acute terugval in de vraag en daarmee ook de prijzen”, analyseert Petro Boon de huidige situatie. NVP voorzitter Bart-Jan Oplaat laat desgevraagd weten nog geen bezorgde signalen te hebben opgevangen over de actuele situatie op de Duitse markt aangaande de eieren ‘ohne Kükentötung’.