Lange termijnafspraken en gesloten keten Beter voor Kip, Natuur & Boer
Albert Heijn: 'Alle leveranciers vragen we aan eisen duurzaamheid te voldoen'
Albert Heijn wil in 2023 alleen vlees van scharrelkippen met minimaal 1 ster van het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming in de schappen. Samen met 200 vaste Nederlandse pluimveehouders wil Albert Heijn de komende jaren een grote stap vooruit zetten op het gebied van dierenwelzijn, klimaat en transparantie in de kippenketen. Haar Beter voor -programma’s richten zich op dier, natuur en boer.
Op de vraag hoe lang Albert Heijn de 1 ster Beter Leven kip afneemt van Plukon doen ze geen uitspraken. Albert Heijn weet (nog) niet of ze overstappen op 2 ster Beter Leven. In het Beter voor Kip, Natuur & Boer heeft Albert Heijn de volgende afspraken gemaakt.
Kip
Deze kippen zijn van een langzaam groeiend ras en leven langer. Ze kunnen rondscharrelen in stallen met daglicht en een overdekte uitloop. Ook krijgen ze extra speelmateriaal en strooigraan en wordt de gezondheid en het welzijn van individuele dieren nog scherper in de gaten gehouden.
Natuur
Vanaf 2025 wil Albert Heijn dat alle pluimveehouders zelfvoorzienend zijn qua groene stroom. „Doordat we een gesloten keten hebben met de pluimveehouders, met Plukon en wij als Albert Heijn kunnen we afstemmen hoe we dit realiseren. We hebben lange termijnafspraken met elkaar waardoor we elkaar op de hoogte houden en continu monitoren”, zegt Pauline van den Brandhof, woordvoerder Albert Heijn.
Volgens Albert Heijn zal door de overgang naar scharrelkip de uitstoot van fijnstof en ammoniak op de bedrijven afnemen omdat er minder kippen in de uitloop zitten waardoor de fijnstof per stal minder is. Dat geldt natuurlijk niet bij een omschakeling van regulier naar 1 ster Beter Leven.
De herkomst van alle ingrediënten in het kippenvoer wordt traceerbaar en ze werken aan verduurzaming van het kippenvoer. Een groot deel gebeurt al standaard in de pluimveesector. „Al onze leveranciers vragen we om aan onze eisen voor duurzaamheid te voldoen”.
CO2 uitstoot
Om de klimaatimpact van het kippenvlees te verkleinen, wil Albert Heijn dat de keten in 2030 minimaal 15 procent minder CO2 gaat uitstoten in vergelijking met 2018. Van de eigen operaties vermindert Albert Heijn tussen 2018-2030 de CO2-uitstoot met 50 procent. „Dit zijn absolute doelstellingen, ongeacht de groei die we verwachten te maken”, aldus de woordvoerder.
„Voor het reduceren van de uitstoot van de keten is samenwerking met onze leveranciers cruciaal. In 2020 benaderden we een selectie leveranciers om samen te werken op het meten, rapporteren en reduceren van broeikasgassen. We verzoeken hen om – net als wij ambitieuze reductiedoelstellingen te formuleren. In 2021 leveren deze leveranciers een nulmeting aan om de uitstoot in de gehele keten in beeld te krijgen. In 2022 verwachten we hierdoor goed zicht te hebben op onze daadwerkelijke ketenuitstoot.” Lees meer over ketensamenwerking in het Duurzaamheidsverslag.
Boer
De basis van het programma is een eerlijk verdienmodel voor iedereen, nu en in de toekomst. Centraal hierbij staat een samenwerking die gericht is op de lange termijn met gezonde prijzen en afzetgarantie voor de boer. Zo kunnen de pluimveehouders op een verantwoorde manier verduurzamen. „Voor de extra kosten die boeren binnen het programma maken, krijgen ze een vergoeding van ons.”
Alle stappen worden nauwkeurig vastgelegd in een informatiesysteem dat werkt met technieken als blockchain en DNA-tracering voor een transparante kippenketen transparant. Lees hier de ervaring van een van de pluimveehouders die produceert voor Albert Heijn.