Hennie de Haan:
‘De burger zag een vrouw van de kippenboeren’
„Ik heb in de afgelopen periode verschillende reacties van mensen gekregen en die zeiden dat ik rust heb gebracht in het kippenhok”, vertelt Hennie de Haan. „Zeg maar meer samenwerking in de keten. Ik was destijds ook niet erfelijk belast met de afkomst. In het begin zag ik nog wel de tegenstelling en dat we vanuit de NVP veelal gewend waren in de oppositie te zitten. Dan dacht ik: ‘Het gaat niet om de tegenstellingen, maar om het algemeen belang.’ Ik denk wel dat ik de grens heb vervaagd. Ik plakte geen NVP of NOP stickers op zaken. Ik werd op een gegeven moment in de media ook steeds vaker zichtbaar als een soort boegbeeld van de sector, en ik hoop dat dit ook zo ervaren is. Dat ik er niet als de voorzitter van de NVP zat, maar als de voorvrouw van de pluimveesector.”
Je hebt de pluimveehouderij wel op de kaart gezet, want heel Nederland kent kippenwoordvoerdster Hennie de Haan.
„Dat was geen doel op zich. Dat is ook door de fipronilaffaire zo gekomen. Dan staan er ineens mensen met een microfoon en camera voor je snufferd. Zij zagen een vrouw van de kippenboeren die vertelt dat ze gewoon weer eieren kunnen eten. Dat ze het heel erg vindt en het nooit had mogen gebeuren, maar dat je van de eieren die in de winkels liggen niet ziek wordt.”
De communicatie ging je in ieder geval goed af. Hierover gesproken: Wat is er gebeurd met het recentelijke burgeronderzoek? Geen enkele landelijke media heeft dit opgepikt. Hoe kan dat?
„Dit is natuurlijk vreselijk. Het is buiten een paar media is er helemaal geen aandacht aan geschonken. Daarnaast zie je ook dat er nog veel mensen intern hier eerst naar willen kijken, waardoor het allemaal te lang duurt en traag is. Het had namelijk veel eerder naar buiten gekund. Het was in februari klaar. Het heeft zijn impact gemist. Wat hier jammer is en ontbreekt, is een soort afdeling communicatie die een goed plan had gehad. Welke acties gaan we ondernemen tijdens de publicatie van het burgeronderzoek? Wat komt er na publicatie? Naar welke media sturen we het op? Een plan de campagne ontbrak, maar het is voor iedereen iets wat hij of zij erbij deed. Geen hoofdtaak. Het is supergoed dat het gedaan is, maar er had hier iemand opgezet moeten worden. Tijd en geld zijn echter het probleem. Als ik nog vol energie was, had ik zelf de kar getrokken door leuke persberichten te maken. Maar als je overspoeld wordt door zoveel dingen, kun je niet alles oppakken. Het is een gemiste kans.”
Het burgeronderzoek geeft echter wel duidelijk aan dat de boer trots mag zijn?
„Absoluut. Ik zou dan ook tegen alle boeren willen zeggen: wees trots op jezelf. Er is niks om je voor te schamen. 95 procent van de Nederlanders staat achter de boer. Zorg dat je bij de tijd blijft, maar blijf ook nadenken. Vraag jezelf af of je het nog leuk vindt, want je hebt altijd een keuze.”
Lees verder in de aankomende editie van de regiokranten van Agrio (Veldpost, Stal & Akker, Vee & Gewas en Agraaf) Deze belandt vanaf vrijdag 16 juli bij u op de mat. Bent u nog geen abonnee? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan.