Rabobank: Omschakeling 1 ster Beter Leven flinke uitdaging voor Nederlandse vleeskuikenhouderij
'Vleeskuikenhouder moet zich afvragen of reguliere markt voor hem voldoende toekomstperspectief biedt'

Vanaf 2023 verkoopt 80 procent van de Nederlandse retailers alleen nog pluimveevlees met het 1-ster Beter Leven- keurmerk. De impact hiervan is groot voor iedereen in de Nederlandse vleeskuikenhouderij. De Rabobank noemt dezeze omschakeling een flinke uitdaging voor Nederlandse vleeskuikenhouderij.
Voor de omschakeling naar overdekte uitloop is er 800.000 m2 extra staloppervlak nodig bij een gelijkblijvende vraag vanuit de retail. Hier kan ook bestaand staloppervlak voor worden gebruikt. Rabobank verwacht dat hier een investering van ongeveer 200 tot 250 miljoen euro voor nodig is.
„We verwachten dat de meeste conceptproducenten zoals Nieuwe Standaard Kip (NSK), Goed Nest Kip (GNK) en Langzaam Groeiende Kuikens (LGK), kijken of zij zelf voor een overdekte uitloop kunnen zorgen. Dit is niet bij iedereen mogelijk door de huidige ligging van de gebouwen of door vergunningen die niet worden afgegeven. Ook zal niet iedereen hierin willen investeren", zegt Jeroen van den Hurk, sectorspecialist pluimveehouderij bij Rabobank. Naast de omschakeling van bestaande conceptproducenten naar het 1-ster Beter Leven-keurmerk, moeten ook reguliere vleeskuikenhouders omschakelen om aan de vraag vanuit de Nederlandse retail te voldoen.
Productievolume daalt 20 procent
De Rabobank verwacht dat het productievolume van de Nederlandse vleeskuikenhouderij door de aanstaande overgang naar het keurmerk met meer dan 20 procent daalt. Dit hangt af van de mogelijkheid en bereidheid om voor de omschakeling te zorgen. De impact op toeleveranciers en afnemers van pluimveevlees is dan ook groot. Afhankelijk van de ontwikkelingen kan het voervolume voor pluimvee bijvoorbeeld dalen met 200.000 ton. Alle schakels van de keten moeten strategische keuzes maken.
Perspectief als basis voor de juiste strategische keuze
Ondernemers in de agrarische sector willen weten waar ze op lange termijn aan toe zijn. Terugverdientijden liggen normaliter al snel boven de 10 jaar en 15 jaar. Of men wil investeren in een overdekte uitloop hangt voor een groot deel af van het perspectief op lange termijn. Het verwachte of gegarandeerde rendement op de investering is de basis van dit perspectief. Ook de samenwerking op lange termijn tussen retailers, slachter of verwerker, keurmerkhouders en andere betrokken ketenpartijen is van belang. Partijen moeten samenwerken aan hetzelfde doel, om zo een perspectiefvolle toekomst voor alle partijen in de keten te creëren.
Vleeskuikenhouders die blijven produceren voor de reguliere markt moeten dezelfde afweging maken, volgens de Rabobank. Het samengaan van slachterijen in het afgelopen jaar zorgt voor een grote omschakeling in de vleeskuikenmarkt. Ondernemers moeten zich afvragen of de reguliere markt voor hen voldoende toekomstperspectief biedt nu de concurrentie steeds internationaler wordt. Zo kunnen slachterijen in Polen goedkoper werken.
De Rabobank verwacht dat de sterke samenwerking in de keten en veranderende vraag vanuit de Nederlandse markt structurele impact heeft op dit deel van de keten. Ook belangrijke afzetlanden bewegen mogelijk in de toekomst meer naar andere productiestandaarden, denk bijvoorbeeld aan het European Chicken Commitment. Welke impact dit alles heeft, wordt de komende jaren duidelijk. Het is volgens de Rabobank wel helder dat het reguliere deel van de sector zal krimpen.

Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Susan Rexwinkel
Bron: Rabobank