Thuisverbruik eieren steeg met 13 procent in België
In 2020 kocht de Belg 9 procent meer verse voeding voor thuisverbruik dan het jaar voordien. Het thuisverbruik van eieren steeg met 13 procent meerverkoop. „Het percentage kopende gezinnen bleef stabiel op een zeer hoog niveau en de aankoopfrequentie steeg in 2020”, zegt Liliane Driesen, woordvoerder van VLAM. „Scharreleieren zijn het meeste gekochte eiertype (67 procent van het aantal stuks), gevolgd door vrije uitloop (19 procent) en bio (11 procent).” Hypermarkten en de klassieke supermarkten (DIS 1) vormen het belangrijkste aankoopkanaal voor eieren maar hard discount kon vorig jaar wel marktaandeel winnen. Dat blijkt uit gegevens van het marktonderzoeksbureau GfK Belgium, dat in opdracht van VLAM het thuisverbruik volgt van 6.000 Belgische gezinnen. De cijfers hebben enkel betrekking op de aankoop van verse eieren in de schaal.
Forse groei van het thuisverbruik van eieren
Het coronavirus heeft een grote maar tijdelijke impact op waar we eten en kopen. „Door de coronamaatregelen, zoals het sluiten van de horeca, het annuleren van events en het aanbevolen thuiswerk, ging het thuisverbruik van verse voeding de hoogte in ten koste van consumpties buitenshuis”, zegt Liliane Driesen. „In 2020 werd 9 procent meer verse voeding voor thuisverbruik aangekocht dan het jaar voordien. In bestedingen betekende dit zelfs een stijging van 13 procent. We moesten in ons kot blijven en de kook- en bakwoede sloeg toe waardoor het thuisverbruik van eieren, een basisingrediënt in de keuken, boomde van 72 stuks per capita in 2019 naar 81 stuks in 2020 (+13 procent). In besteding gaat het om een stijging met 14 procent namelijk van 13,31 euro per capita naar 15,21 euro.”
Prijs bleef stabiel
De gemiddelde eierprijs bleef stabiel op 0,19 euro per stuk. Een scharreleitje is het goedkoopst (0,15 euro per stuk) en het bio-eitje het duurst (0,31 euro per stuk). Eieren van kippen met vrije uitloop stegen met 1 cent in prijs tot 0,25 euro per stuk. Het percentage kopende gezinnen blijft stabiel op een hoog niveau (92 procent), terwijl de aankoopfrequentie in 2020 steeg naar gemiddeld 16 keer per jaar. De laatste jaren is er een verschuiving merkbaar van kopers van eieren van kippen met een vrije uitloop naar bio. Het aantal kopers van bio-eieren bedraagt nu 38 procent. Het scharrelei blijft veruit de standaard. 67 procent van de eierverkoop zijn scharreleieren en deze staan in voor meer dan de helft van de omzet. De eieren van kippen met vrije uitloop vormen de tweede belangrijkste categorie, met een volumeaandeel van 19 procent. Het biosegment vertegenwoordigt 11 procent van het aantal verkochte eieren en 18 procent van de omzet. Op lange termijn zit de verkoop van bio-eieren in de lift.
DIS 1 marktleider maar hard discount won terrein in 2020
Op het vlak van de distributie blijft DIS 1 (Hypermarkten en klassieke supermarkten) bleven het belangrijkste kanaal met 46 procent marktaandeel. Hard discount (Aldi en Lidl) is het tweede belangrijkste aankoopkanaal voor verse schaaleieren in ons land. Met een marktaandeel van 32 procent won dit kanaal terrein in 2020 maar blijft het onder het niveau van het topjaar 2015. De buurtsupermarkten (AD Delhaize, Delhaize Proxy, Okay, Spar, Carrefour Express…) zijn met een aandeel van 14 procent het derde belangrijkste aankoopkanaal voor eieren. De hoevewinkel (2 procent marktaandeel) en de ‘overige’ kanalen (6 procent marktaandeel) met onder andere de openbare markt en de speciaalzaken zijn kleinere kanalen.
Trend blijft
Bij warenhuisketen Delhaize bevestigen ze de trend. „Sinds maart 2020 zijn er inderdaad meer eieren verkocht”, zegt woordvoerder Roel Dekelver. „Er is meer vraag naar eieren. Dat komt omdat de restaurants gesloten waren en de mensen meer thuis eten. De mensen zijn echt aan het bakken geslagen. Ze eten meer thuis, zoals eitjes en omeletjes. En ze hebben ook meer gebakken. We hebben dus echt een grote stijging gezien, van 20, 30 tot 40 procent in vergelijking van voor Covid. Ik voorspel dat de trend van thuis eten zal blijven bestaan. Mensen hebben de trend ontdekt van het thuis bakken. Dus dat gaat ook voor een stijging zorgen, maar veel minder als we vorig jaar tijdens covid hebben gezien. We blijven uiteraard rekenen op de kwaliteitsproducten van de pluimveehouders. We zien ook wel dat bio-eieren populairder en populairder worden. Dat heeft te maken met gezondheid. Mensen zijn daar ook veel meer mee bezig.”
Tekst: Matthias Vanheerentals
Beeld: Susan Rexwinkel