Tweede Kamer wil biologische landbouw stimuleren via supermarkten
De aangenomen motie voor een ‘supermarkt convenant’ op initiatief van Tjeerd de Groot (D66) en Derk Boswijk (CDA) pleit voor meer actieve voorlichting, meer schapruimte en een breder assortiment van biologische producten in de Nederlandse supermarkten. Het is aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit Carola Schouten om met de retail in gesprek te gaan over de nadere invulling.
Met het aannemen van de motie over het nieuwe Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) zouden biologische boeren automatisch recht hebben op de basis premie per hectare, plus alle eco-regelingen vanwege hun extra inzet op natuur en milieu. Biologische boeren worden daarmee administratief ontlast. Bovendien komt er extra geld beschikbaar voor samenwerkingen en doorontwikkeling op het gebied van verduurzaming. Dat maakt het voor veel partijen aantrekkelijker om een stap extra te zetten, bijvoorbeeld met een aanvullend keurmerk, zonder dat het hen extra geld kost, zoals nu vaak het geval is.
„Het is lang geleden dat de biologische sector zoveel steun kreeg”, aldus Michaël Wilde, directeur Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector. „Het betekent dat boeren ‘die goed bezig zijn’ eindelijke financieel worden beloond, dat de consument meer keuze krijgt in het biologische aanbod en dat Nederland, die nu flink achterloopt, weer mee kan komen in de Europese groeicijfers. Keuzes die passen bij de Europese ambitie om naar 25 procent biologisch te groeien, waarbij zowel vraag als aanbod wordt gesteund, zodat de sector evenwichtig kan groeien.”
Groene Weg opent webshop
De Groene Weg, marktleider in Nederland in biologisch vlees, heeft aan het begin van deze maand de deuren van een webshop voor biologisch vlees en vleeswaren geopend. Commercieel Directeur Ron Lenferink is blij met de stap. „Door de landelijke lancering van onze webshop kunnen we nog meer consumenten kennis laten maken met de producten van De Groene Weg en met de verhalen van onze boeren en slagers.”
De Groene Weg heeft elf biologische slagerijen in Nederland en daarnaast afzet naar diverse grote nationale en internationale retailketens. Door de komst van de webshop is er nu landelijke dekking in Nederland. Dat is zeker in de huidige tijd, waarin online bestellen een enorme vlucht neemt, volgens de Groene Weg heel belangrijk. „Onze producten hebben nu een veel groter bereik”, aldus Lenferink. „Consumenten kunnen immers gemakkelijk online bestellen. Een onafhankelijk consumentenonderzoek dat wij hebben laten uitvoeren, laat zien dat consumenten graag willen weten waar hun vlees vandaan komt. Daar is De Groene Weg, met de verhalen van onze boeren en slagers die wij vertellen op onze website en social media, een perfect antwoord op.”