Landsbond Pluimvee niet blij met dumpingprijzen voor kip bij Lidl
‘Lidl. Nu nog goedkoper dan Lidl’. De nieuwe slogan van de reclamecampagne van Lidl laat weinig tot de verbeelding spreken. Voor verse braadkip betaal je in hun winkels tot 17 procent minder. Omgerekend gaat het om 1,15 euro per kilo. De prijzen voor malse kippenboutfilets worden aangeprezen aan 3,79 euro voor een halve kilo, wat een daling is van 24 procent. Ook voor de kippenfiletreepjes en kippenonderbouten betaal je minder.
Niet gelukkig
Bij de Landsbond Pluimvee zijn ze niet blij met deze dumpingprijzen. Martijn Chombaere, beleidsmedewerker Landsbond Pluimvee is helemaal niet gelukkig met de lage prijzen. „Lidl moet juist het signaal geven dat voor dierenwelzijn en duurzaamheid er een bepaalde prijs tegenover staat. Nu gebeurt het omgekeerde en wordt op deze manier een verkeerd signaal gegeven. Nochtans zijn dat thema’s die belangrijker worden. Op den duur wil de consument enkel nog voor lage prijzen gaan en zo zorgen ze voor een neerwaartse prijsdruk bij de producenten.”
Geen impact
Isabelle Colbrandt, woordvoerder van Lidl, reageert. „Elke week geven we kortingen op allerlei producten. De kortingen komen uit ons eigen marketingbudget. Het is niet dat deze kortingen aan de pluimveesector worden doorgerekend. Het heeft geen impact op ons engagement naar de leveranciers. De contracten blijven natuurlijk bestaan. We staan ook steeds in dialoog met onze leveranciers en stellen met hen de contracten op voor de komende jaren. We hebben ook een lange termijnrelatie met onze leveranciers. Het is niet dat we de prijs van het kippenvlees op de markt bepalen.”
Tekst: Matthias Vanheerentals
Beeld: ILVO