Minister aan zet voor aanpassing EU wetgeving transportverordening
Wakker Dier vroeg de minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit om handhavend op te treden tegen drie pluimveeservicebedrijven die de Europese Transportverordening zouden overtreden. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven stelt dat de minister dit handhavingsverzoek moet behandelen. De minister moet uiterlijk op 10 juni 2021 beslissen of tegen genoemde servicebedrijven handhavend op moet worden getreden.
Onjuiste wetgeving
Jan Brok, coördinator Nederlandse Vereniging van Pluimvee Service Bedrijven, NVPSB: „Dat is het punt: de transportverordening is voor dieren de zelf het transportmiddel op kunnen lopen. Dat kunnen kippen niet; kippen moeten opgepakt worden. Aan de vleugels kan niet, die breken snel. Laden via oppakken aan de poten is de beste manier. De transportverordening moet aangepast worden, voor 10 juni 2021. De rechter toetst nu alleen de regels en daaruit komt deze uitspraak."
Via de Europese Transportverordening is het verboden om dieren bij de poten op te tillen of voort te trekken. De Europese verordening inzake de bescherming van dieren bij het doden kent ook zo’n verbodsbepaling, maar maakt een uitzondering voor pluimvee, konijnen en hazen. De minister denkt dat verzuimd is deze uitzondering ook op te nemen in de Europese Transportverordening.
Europese gangbare vangwijze
In heel Europa worden kippen bij de poten gevangen. Alle lidstaten moeten instemmen met de transportverordening en de verordening inzake bescherming van dieren bij het doden. „Het gaat dus nooit gebeuren dat Europees gesteld wordt dat kippen niet meer bij de poten geladen mogen worden. Voor al het geladen pluimvee gelden in Europa dezelfde regels", zegt Brok.
Wakker Dier heeft informatie uit enkele YouTube filmpjes uit 2010 en 2014 waar zichtbaar is dat personeel van pluimveeservicebedrijven de kippen bij hun poten optillen. „Dat doet iedereen, in heel Europa. Daar hoeven die betreffende bedrijven niet voor onderzocht te worden. De Zweedse vangmethode kan voor een heel klein deel van de kippen gebruikt worden. In volièresystemen is dit niet mogelijk en voor grotere bedrijven onbetaalbaar."
Kort geding
Wakker Dier was het niet mee eens met de interpretatie van Schouten. De rechter stelt dat een kort geding procedure zich niet leent om vast te stellen of de Europese Unie als wetgever vergeten is een uitzondering in de Europese Transportverordening op te nemen of bewust deze uitzondering niet heeft opgenomen. Dat maakt voor de beoordeling van deze zaak niet uit.
„Jammer dat de media deze zaak zo oppakt en de Nederlandse pluimveesector schade toebrengt. De pluimveeservicebedrijven werken netjes, transparant en volgens de Europese regels. Nederland kan daar niet van afwijken. De minister is aan zet om het de transportverordening zo spoedig mogelijk aan te passen. En natuurlijk zijn wij altijd bereikbaar voor gesprekken en overleg", besluit Jan Brok.