Antwerpse leghennenhouder strijdt mee voor favoriete Korte Keten
De vierde editie van deze campagneweek focust op het meer bekendmaken van winkelen bij de boer en het promoten van de korteketenproducenten. De campagne promoot de veelzijdige, reguliere korteketenverkoop door hoevewinkels, (boeren)markten, zelfpluk, automaten, groenteabonnementen, voedselteams, afhaalpunten, Community Supported Agriculture -boerderijen, webwinkels met verse producten, coöperaties en boerderijen extra te promoten van 15 tot en met 23 mei 2021.
Ambassadeurs
Alle korteketenproducenten uit de provincie Antwerpen kregen de kans om zich kandidaat te stellen als Korte Keten Kop 2021. Daarbij vertelden ze over hun producten en bedrijfsvoering en over de manier waarop ze hun rol als ambassadeur voor de korte keten willen waarmaken. Uit alle kandidaten werden vijf uitverkorenen (laureaten) gekozen. Wie van deze vijf op 15 mei bekroond wordt als winnaar van de Korte Keten Kop, beslist het grote publiek. Iedereen kan online stemmen via www.weekvandekorteketen.be voor 7 mei.
Boost
Leghennenhouder Mitch Verhaegen van EiGeel – Eieren in Geel Ten Aard werd ook uitverkozen. Hij heeft een leghennenbedrijf met 60.000 vrije uitloophennen en 100.000 opfokleghennen. In 2014 werd alles vernieuwd in het bedrijf. Het pluimveebedrijf verkoopt vrije uitloop eieren via een automaat, die twee jaar geleden geplaatst werd. „De verkoop loopt best wel goed”, zegt Verhaegen.
„Sinds de eerste coronagolf heeft de uitverkoop een echte boost gekregen. Zeker in de eerste coronagolf hadden de mensen schrik om naar de supermarkt te gaan. Dus dan was ons project een mooi alternatief. De consument had gewoon veel meer tijd om eens langs een boer te rijden. De eieren worden voor 12 cent per stuk verkocht. We hebben de prijzen bewust laag gehouden om de klant ook tot hier te krijgen.”
Consument
De vrije uitloop van de hennen ligt naast de automaat. Zo wil hij ook pluimveehouderij dichter bij de consument brengen. „De mensen kwamen zelfs vaak een uitstap doen om naar de kippen te kijken”, zegt Verhaegen.
„Ons doel was om de consument dichter bij de boer te brengen en daar zijn we in geslaagd. We houden van het sociaal contact met klanten. Klanten hebben ook veel respect voor het werk dat we verrichten. Het zorgt voor een breder draagvlak en een fijn persoonlijk contact tussen landbouwer en klant. We raden pluimveehouders – die van persoonlijk contact met de klanten houden – zeker aan om dit ook te doen. We steken er wel veel tijd in. Het is een extra job die erbij komt. Je kan enkel cash betalen. We hebben nog geen inbraken in de automaat gehad, wellicht omdat die vlak bij ons personeelsgebouw staat. Dat schrikt de inbrekers af. Collega-boeren hebben dat wel al gehad.”
De eieren worden verkocht voor 12 eurocent per stuk. „Voor een vrije uitloop. Maar als de klant echt tot hier wilde krijgen, moesten we iets aan de prijs doen.”
Samenwerking met landbouwers
Het project werd zopas uitgebreid met een gekoelde automaat, waar je met bankcontact (pin) kan betalen. „Daar verkopen we producten van collega-landbouwers in, zoals asperges, hoeveboter, melk,” zegt Verhaegen. „Zo kunnen zij ook hun producten dichter bij de consument brengen.”
Het grote publiek kan op deze vijf uitverkorenen stemmen tot en met 6 mei via www.weekvandekorteketen.be. Bij de start van de Week van de Korte Keten, op zaterdag 15 mei, onthult de provincie Antwerpen de winnaar van de Korte Keten Kop 2021. Hij of zij wordt een jaar lang het gezicht van de korte keten in de provincie Antwerpen. Kijk voor meer informatie over het legpluimveebedrijf van op Verhaegen op www.eigeel-eieren.be en voor meer informatie over de wedstrijd op www.weekvandekorteketen.be.
Tekst: Matthias Vanheerentals
Beeld: Tom Cornille