'Blijven denken in kansen'
Dat zegt Hugo Bens, legpluimveehouder in Haps (NB) en ruim een jaar voorzitter van Stichting Blij met een Ei. „Een jaar van anderhalve meter samenleving, lockdown en online vergaderen. Maar ondanks dat hebben we als stichting Blij met een Ei en de mmmEggies leuke acties uitgezet en blijven we volop in actie om het Nederlandse ei en de legpluimveesector goed op de kaart te zetten”, zegt Bens enthousiast.
Opinie onderzoek
Blij met een Ei heeft samen met de pluimveevleessector geïnvesteerd in een opinie onderzoek. De resultaten van het onderzoek zijn hoopgevend voor de eiersector. Maar liefst 97 procent van de Nederlanders eet eieren omdat ze gewoon lekker en gezond zijn. Ruim de helft vindt eieren eten belangrijk en zal het zeker blijven doen. Veel consumenten zijn onbekend met aspecten over houderij, duurzaamheid, innovatie en bijdrage economie en bijna allemaal willen ze het liefst Nederlandse eieren.
„Interessante uitkomsten die we met het bestuur van Blij met een Ei in onze heisessie in mei bespreken om onze visie en missie te bepalen. Zeker is dat eipromotie en voorlichting bij draagt aan deze resultaten. De consumptie stijgt, al weten we niet precies hoeveel maar promotie werkt.”
In de pijplijn
De mmmEggies zijn nu vooral actief op social media. De Vierdaagse van Nijmegen gaat niet door maar ook daarvoor zijn ze een ludieke actie aan het bedenken. Nu hebben ze al een paar keer op social media Kakelpotten verloot.
Vrijdag 8 oktober is het Wereld Ei dag. Blij met een Ei werkt samen met Poultry Expertise Centrum om een leuke actie op te zetten en wil een ludiek landelijk evenement organiseren waarbij het ei en de legpluimveesector volop in de belangstelling komen staan.
Boerderijeducatie
De mmmEggies zijn bezig met het maken van nieuwe leskaarten om te gebruiken voor gastlessen of boerderijbezoek. „Vorig jaar hebben we geregeld wij voor donateurs van Blij met een Ei de cursuskosten ‘Belevend leren’ betalen zodat er meer pluimveebedrijven aansluiten bij Boerderij Educatie Nederland. Een aantal pluimveehouders volgen nu de cursus zodat er na de lockdown mogelijkheden zijn voor educatie”, zegt de enthousiaste voorzitter.
Donateur of sponsor
„De ludieke Kakelpot hebben we vorig jaar ontwikkeld en uitgedeeld aan sponsoren en donateurs. Bedrijven in de periferie kunnen Blij met een Ei sponsoren met een bronzen, zilveren of gouden ei. Pluimveehouders kunnen donateur worden voor 200 euro per jaar.
De Kakelpot is niet te koop. Nieuwe donateurs krijgen de Kakelpot cadeau. „Nieuwe donateurs krijgen ook een Blij met een Ei vlag die mooi bij de stal of bij het verkooppunt. Doe mee, samen staan we sterk in eipromotie”, zegt de voorzitter.
Tweede Paasdag heeft Kipkiplekker een online open dag. „Dat volgen we en wellicht biedt dat ook mogelijkheden. We blijven denken in kansen en mogelijkheden en delen zoveel mogelijk het positieve van het ei. Allemaal Blij met een Ei, zeker met Pasen!”