'Vecht niet maar ga met sector in gesprek'
Dat zegt Kees de Jong, voorzitter pluimvee LTO/NOP als reactie op de Kamervragen van De Groot. „Pluimveehouders willen natuurlijk ook zo min mogelijk vangletsel bij hun kippen. Vang- en laadletsel hebben de volste aandacht van vleeskuikenhouders. Wij willen als pluimveesector hierover graag in gesprek met NVWA. En uiteraard zijn we graag bereid ook in gesprek te gaan met de politiek en betrokken partijen”, zegt De Jong.
Gelijk speelveld EU
Nederland is het enige EU-land dat structurele vangletselinspecties doet met de gehanteerde interventienorm van 2 procent. „Daarmee lopen we al ver vooruit. Doel is natuurlijk altijd dat dieren zo min mogelijk moeten lijden. Pluimveehouders willen het beste voor hun dieren en zijn niet gebaat bij veel vang- en laadletsel. Als sector zijn we een onderzoek gestart en willen we zaken optimaliseren. Liefst in samenwerking met NVWA en kijken wat er praktisch mogelijk is. Kijk eens wat goed gaat in Nederland en waar we mee voorop lopen in plaats van alleen de negatieve kant te benaderen”, zegt De Jong.
Vangen in de praktijk
In zijn vragen oppert De Groot onder andere dat vangen bij de poten niet toegestaan is. Wakker Dier is in december een procedure gestart tegen de NVWA vanwege het niet op basis van de Europese transportverordening handhaven van het verbod op het optillen van kippen bij de poten. Schouten heeft geantwoord dat in opdracht van de Europese Commissie, dierenwelzijnsrichtlijnen voor diertransport zijn uitgebracht, de Animal transport guides, waarin legkippen en vleeskuikens bij de poten mogen worden opgetild. De Groot heeft ook vragen over vangmachines gesteld.
NVWA voert geen inspecties uit bij het laden vanwege praktische uitvoerbaarheid, mankracht en prioriteiten. De Jong: „Wij willen elkaar versterken en niet elkaar bestoken vanuit de loopgraven. De uitnodiging aan de politici om daaraan deel te nemen.”
Bekijk hier de Kamervragen van De Groot en de antwoorden van Minister Schouten.