In 2020 8 procent meer kip verkocht via supermarkt en slager
![](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/03/93/261/vlees-_kipfilet-_supermarkt_i_z.-detail.jpg)
De impact van Covid-19beleid op de verkochte hoeveelheid vlees bij supermarkt en slager is duidelijk waarneembaar. De stijging komt hoofdzakelijk voor rekening van vlees en veel minder voor die van vleeswaren.
Thuis eten
„Hieruit is op te maken dat er qua ontbijt en lunch niet zoveel is veranderd, maar dat de verandering vooral in de avondmaaltijd thuis zit. Niet de anders buitenshuis bestelde belegde broodjes met vlees en dergelijke lijken het verschil te maken, maar het vlees dat tijdens de hoofdmaaltijd op het bord komt heeft de vraag bij supermarkt en slager aangewakkerd”, zegt Peter van Horne, Pluimvee econoom bij Wageningen Economic Research.
Wageningen Economic Research heeft GfK cijfers aangekocht. „Dat zijn cijfers van 6.000 huishoudens die precies bijhouden wat zij aankopen en hoeveel. Dat betreft dus de aankopen in supermarkten maar ook andere kanalen zoals boerderijverkoop, markt, slager of poelier”, zegt Van Horne.
Kip grootste stijger
Kip is de grootste stijger in de vleesaankopen met 8,4 procent. Opvallend is ook de stijging van het duurdere rundveevlees; 8,2 procent. Als er niet buiten de deur vlees gegeten kan worden dan neemt de vraag naar het duurdere stukje rundvlees kennelijk toe. De impact van de Covid-19maatregelen op de buitenhuishoudelijke vleesconsumptie is het kleinst voor de categorie varkensvlees: de stijging is met bijna 3 procent voor vlees de kleinste van de hier onderscheiden drie hoofdcategorieën vlees.
Daling verwacht
De Wageningse onderzoekers verwachten dat de gedaalde vraag naar vlees vanuit de horeca groter is dat de geboekte toename aan vlees via de retail. De horeca heeft in 2020 maar in beperkte mate gasten kunnen ontvangen vanwege de lockdown. Van Horne verwacht die cijfers in de loop van zomer 2021.
De verwachte verschuiving van de vleesaankopen van de horeca naar slagers en supermarkten heeft al plaatsgevonden als gevolg van de Covid-19 pandemie.
Er is meer vlees langs de supermarktkassa en over de toonbank bij de slager gegaan maar dat zal maar wel een zodanige hoeveelheid zijn waarschijnlijk bij volledige berekening van de 2020-cijfers een afname in de vleesconsumptie als uitkomst heeft.
„We weten dat 85 tot 90 procent van de verkoop via de supermarkten verloopt en dat is langzaam groeiende kip. Kip verkocht in de andere kanalen zal zowel regulier als langzaam groeiende kip zijn. Het overgrote deel van de verkochte hoeveelheid in Nederland is dus langzaam groeiende kip”, aldus Van Horne.