Supermarkten staan achter de Nederlandse leghennenhouders
Supermarkten blijven vrije uitloopeieren voor contractprijs inkopen
Op 12 februari zitten kippen met uitloop langer dan 16 weken binnen door de wettelijke ophokplicht die geldt vanwege de aanhoudende dreiging van vogelgriep. Overschrijding van de 16 weken termijn resulteert normaliter in een schadepost voor de boer, omdat dan ‘vrije uitloop eieren’ worden afgewaardeerd naar ‘scharreleieren’.
Meerdere supermarkten voorkomen deze afwaardering nu en zijn dus loyaal aan hun vrije uitloop leghennenhouders, die met het ophokken aantonen juist goed voor hun dieren te zorgen. „Niemand wil dat deze kippen onnodig risico lopen om door wilde vogels besmet te worden met vogelgriep", legt secretaris Ernest Bokkers van LTO/NOP uit.
Aangepaste verpakkingen
De eieren van opgehokte vrije uitloophennen worden in aangepaste verpakkingen in de schappen gelegd, met duidelijke informatie voor de consument. „Daarmee tonen deze retailers loyaliteit aan hun eierboeren. De pluimveesector is erg blij met deze ontwikkeling en hoopt dat andere winkel(keten)s in Nederland en Duitsland dit voorbeeld volgen", zegt Bokkers
Zodra het risico op vogelgriep voldoende geweken is en de overheid de ophokplicht intrekt, gaan de vrije uitloop hennen weer naar buiten. Daarna worden de vrije uitloop eieren weer in de normale verpakking voor leghennen met uitloopeieren aangeboden.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Susan Rexwinkel
Bronnen: LTO, Nederlandse Vakbond Pluimveehouders, NOP