Video: Europese campagne pluimveevleessector sluit 2020 af met promotiefilms over sector
De twee films, 'Kip en duurzaamheid' en 'Van boerderij tot verwerking' zijn online te bekijken. In deze films wordt de zeer lage carbon footprint van pluimveevlees in vergelijking met andere vleessoorten uitgelegd, de duurzame verwerking van pluimveemest. De sector geeft duidelijke uitleg aan de consument hoe kip tot vlees wordt verwerkt en toont zij diverse innovaties in de sector.
Gevolgen Covid-19
2020 was een bijzonder jaar, waarbij iedereen de gevolgen van de Covid-19-crisis heeft gevoeld. De aftrap van de campagne was gepland in januari maar dit werd juni. Daarna is NEPLUVI fanatiek aan de slag gegaan om de verloren tijd in te halen. Zij kijkt nu terug op een succesvol jaar, met mooie acties waarmee een grote groep mensen is bereikt en kijkt vooruit naar 2021.
Hoe verder?
Het jaar 2021 staat voor de Nederlandse pluimveevleessector nogmaals in het teken van de Europese campagne. Een radiocampagne, print advertenties, uitgebreide aanwezigheid op social media en hopelijk een live event. „Het afgelopen jaar was een live event door de Covid-situatie niet mogelijk”, aldus Gert-Jan Oplaat, voorzitter van NEPLUVI. „Het online event was een goed alternatief. Misschien zelfs nog beter, omdat niet alleen de pers en influencers hierbij aanwezig konden zijn, maar omdat iedereen nu mee kon kijken.” Al bijna 800 mensen bekeken de opnames van het event, die nog steeds online beschikbaar zijn. Met de promotie rondom het event bereikte NEPLUVI ruim 825.000 mensen. Een van de vele mooie resultaten van de campagne.
Tour door de keten
Ambassadeur Guido Waterman zal ook in 2021 een rol vervullen als gezicht van de campagne. In het afgelopen jaar bezocht hij diverse bedrijven in de pluimveevleesketen. Van een broederij, naar vleeskuikenhouder en slachterij. Guido is chefkok en dus zeer bekend met ‘kip’ als product, maar had nog nooit de kans gehad deze bedrijven in de keten te bezoeken. In de nieuwe promotiefilm neemt Guido de kijker mee in zijn ontdekkingsreis, waarbij hij middels een tour door de keten laat zien waar het stukje kip op ons bord vandaan komt en hoe het geproduceerd wordt. De verschillende bezoeken zijn samengevoegd in een interessante film, die voor iedereen te zien is op social media en via vimeolink.
Transparant
„Uiteindelijk gaat het niet om de cijfers, maar het gaat erom als sector te laten zien dat ze transparant wil zijn”, aldus Gert-Jan Oplaat. „De campagne omvat informatie over alle onderdelen van de sector. Zowel over alle stappen in de keten, als over alle verschillende concepten. In Europa is de reguliere houderij nog de norm, maar zeker binnen Nederland steken steeds meer nieuwe concepten de kop op. Met een plus op dierenwelzijn of juist op milieuaspecten.” NEPLUVI gebruikt de EU-campagne om al deze concepten en aspecten in het zonnetje te zetten. Daarbij staat zij open voor alle vragen die er vanuit de maatschappij zijn. „Zolang er op een respectvolle manier wordt gecommuniceerd, staan wij altijd open voor vragen en discussies. De pluimveesector is juist een sector die de afgelopen jaren heeft bewezen te luisteren naar de wens uit de maatschappij en hier razendsnel op te kunnen schakelen. Zowel sectorbrede ontwikkelingen als ook veel initiatieven van individuele ondernemers”, vertelt Oplaat. „De grote diversiteit is juist ook een kracht van de sector. En dat is iets om trots op te zijn.”