Klacht reclame item Kip in Nederland terecht bevonden

Volgens de commissie wordt in de advertentie een te rooskleurig beeld geschetst van de omstandigheden waaronder vleeskuikens in de EU worden gehouden. Door de onjuiste informatie kan een consument ertoe worden gebracht om zo’n kip te kopen. De Reclame Code Commissie heeft bepaald dat die advertentie misleidend is en daardoor oneerlijk. „We merkten het al in de vraagstelling; de commissie is een verlengstuk van bepaalde partijen en stelde vooringenomen vragen", zegt Gert-Jan Oplaat, voorzitter Nepluvi.
Niet representatief
De betreffende advertentie, getoond in het tijdschrift Privé toont een kip, die bij royaal daglicht pikt op een strobaal. In de begeleidende tekst stelt Nepluvi dat “in de Europese Unie kippen vrij rondscharrelen in de stal”. Wakker Dier stelt volgens de Reclame Code Commissie terecht dat slechts een kleine minderheid van de vleeskuikens zo leeft. „Het beeld van de kip in de advertentie is dus niet representatief en stemt onvoldoende overeen met de werkelijkheid zoals die voor de meeste Europese kippen geldt”, aldus de commissie. De RCC beveelt Nepluvi aan deze uiting niet nogmaals te plaatsen.
Geen argument overgenomen
„Voor de toekomst gaan we deze uiting, slechts een van de vele, niet nogmaals communiceren. We volgen dus de aanbeveling. Desalniettemin blijft het merkwaardig dat niet één argument van Nepluvi is overgenomen en Wakker Dier in alle punten in het gelijk is gesteld. Wij hebben een grote literatuurstudie ingestuurd met onderbouwd bewijs voor onze stelling, maar daarin denkt de Reclame Code Commissie niet mee. Hoewel zelfs inhoudelijk onze argumenten juist zijn, kan de gemiddelde consument de uiting verkeerd begrijpen”, licht Gert-Jan Oplaat, voorzitter Nepluvi toe. Hij geeft aan druk te zijn met Brexit en corona en geen tijd te hebben voor dit soort vooringenomen acties.
Europese subsidie
De EU subsidieert met 4,4 miljoen euro een campagne van de pluimveesector om de kipconsumptie in vijf Europese landen te laten groeien. De advertentie is daar onderdeel van. Nederland wordt vertegenwoordigd door Nepluvi, de Nederlandse Vereniging van de Pluimveeverwerkende Industrie.
De campagne wil ook de veelzijdigheid van kippenvlees promoten door consumenten aan te moedigen om meer te leren over de verschillende soorten en delen van kip en inspiratie te bieden voor de bereiding ervan.
De normen in de Europese Unie behoren tot de hoogste ter wereld. Dit wordt gegarandeerd door strikte Europese regelgeving, maar ook door de inspanningen van de sector zelf om de productieomstandigheden op het gebied van duurzame omgang met grondstoffen en dieren continu te verbeteren.