“Je kan nog zoveel data verzamelen, maar als je dit niet kan omzetten naar waardevolle informatie heb je hier niet veel aan”
De missie van Stalmeesters is duurzaam rendement voor de boer. Stalmeesters gaat in gesprek met diverse keten partijen over onder andere hun visie op duurzaam rendement.. Stalmeester is in gesprek gegaan met Jan van den Brink van Diervoederbedrijf De Heus. Een internationaal opererende onderneming met als kernactiviteit de productie en het vermarkten van hoogwaardige diervoeders. Wat is hun visie op dit thema en hoe denken zij een bijdrage te kunnen leveren.
“De Heus heeft zeker een visie met betrekking tot duurzaam rendement, waar staan we over over 5 of 10 jaar. Dit onderwerp geldt ook voor ons, aldus van den Brink. “Bij ons speelt de vraag over het gebruik van antibiotica, het toevoegen van additieven. Wij kijken verder ook naar procestechnologie. Kennis delen is daar een onderdeel van. We doen veel ervaring op binnen verschillende landen en delen dit met andere landen. Hiermee voorkomen we dat die ook niet steeds het wiel opnieuw hoeven uit te vinden”.
'Wij zijn ook bezig met de optimalisatie op de bedrijven'
"Wij zien de integratie die steeds verder doorzet. Met integratie heb je de volledige keten in de hand. Van opfok bedrijven tot slachterijen tot het eindproduct. Vanuit De Heus hebben wij ook een aantal partners in de keten, maar onze focus blijft diervoeder produceren. Dat is ons hoofddoel en daar willen wij een topspeler in zijn”, aldus van den Brink.
Van den Brink ziet dat het steeds lastiger wordt om goede mensen te vinden. “De markt heeft een enorme groei doorgemaakt in Azië en Afrika, hierdoor ontstaan personeelsproblemen. Medewerkers beginnen steeds kritischer te worden op de omstandigheden waarin ze moeten werken”.
“Duurzaam rendement betekent voor ons het realiseren van optimalisatie op de bedrijven voor de klanten. Hoe kunnen we ze verder optimaliseren; bijvoorbeeld door middel van metingen, met als eerste doel de veehouder. Met hulp van Stalmeesters de klant weer verder te helpen”.
'Om de bedrijven goed te kunnen instrueren is data voor ons van belang'
De ervaring van Van den Brink leert hem dat er vaak gegevens en data worden verzameld. “Maar hoe koppel je dit op een goede manier terug naar de klant? Dit wordt nog te weinig gedaan. Laat de klant ook terugzien hoe hij het doet ten opzichte van anderen. Zijn er nog verbeterpunten te vinden op basis van de gedeelde inzichten? Resultaat kunnen verbeteren voor een optimaal resultaat. Vaak zie je dat er met simpele ingrepen een beter resultaat kan worden behaald. Wat ik veel zie is dat er toch vaak kleine dingen mislopen, die klanten vaak niet in de gaten hebben. Water blijft een continu aandachtspunt, kloppen de opname’s, is de waterkwaliteit voldoende? Dieren drinken ongeveer 2 keer zoveel water als dat ze voer opnemen.
Een mooi voorbeeld hiervan: Een bedrijf had problemen met de voeropname. De vraag was of de dieren wel voldoende water kregen? Uiteindelijk bleek de aanvoercapaciteit van het watersysteem te laag te zijn, nadat dit verbeterd was ging de water en voeropname beiden omhoog. Het bleek inderdaad voorheen niet voldoende te zijn voor de dieren, waardoor uiteindelijk de voeropname ook niet voldoende was. Als dit beter gemeten was was hadden we dit waarschijnlijk eerder kunnen zien.
Stalmeesters wil de pluimveehouders helpen door een (online) plek te creëren waar iedere pluimveehouder zijn eigen data kan verzamelen en delen met wie hij wil. Samen de juiste praktijk-inzichten krijgen, die leiden tot relevante discussies. Tussen de boeren onderling en daar waar nodig met externe experts.
Wat zou voor de Heus belangrijke data zijn om de klanten verder te kunnen helpen?
Van den Brink: “Je kan nog zoveel data verzamelen maar als je dit niet kan omzetten naar waardevolle informatie, dan heb je hier niet veel aan. Hier zit nog een win-situatie. Er zijn veel bedrijven die hier al mee bezig zijn; data verzamelen. Wat je vaak terug krijgt is informatie vanuit het verleden. Het begint in 1e instantie met de juiste informatie vanuit de stal te verzamelen. Om deze informatie op de juiste manier te benutten is het belangrijk om dit te kunnen gebruiken voor de aanwezige dieren als richtlijn. Stalmeester is begonnen met fijnstof en hebben deze informatie gemeten. Dit is niet alleen waardevol voor de diergezondheid, maar ook voor de omgeving”.
Data verzamelen gebeurt steeds meer. Van den Brink snapt dat klanten dit lastig vinden. “Maar neem bijvoorbeeld Google, zij verzamelen ook al heel veel gegevens over ons zoals waar je bent en wat je zoekt op internet. Daar hoor je bijna niemand over. Zoals het voorbeeld van een kunstenaar die 100 mobieltjes in zijn winkelwagen had gelegd en over een brug ergens in een stad is gaan rijden. Op Google Maps verscheen direct een file op die locatie. Hij bracht in beeld hoeveel gegevens er al verzameld wordt door verschillende bedrijven. We ontkomen er niet meer aan”.
Wat we kunnen meten, moeten we meten?
.....
Wilt u dit artikel verder lezen? Klik dan hier voor het volledige artikel.
Wilt u weten waar Stalmeesters zich voor inzet? Lees hier verder