'Wenskip heeft de toekomst EMO kip niet'
De CO2-footprint van veel van de huidige vleeskuikenconcepten vindt hij veel te hoog. „Dat een trager groeiend vleeskuiken ruim 2 kilo voer nodig heeft om een kilo te groeien is niet duurzaam. Een regulier vleeskuiken heeft namelijk slechts 1,6 kilo voer nodig om een kilo te groeien. Door de lagere bezetting is het energieverbruik van trager groeiers bovendien ook aanzienlijk hoger.”
„Een tijdje geleden was CO2-footprint hot. Nu hoor ik daar niemand meer over terwijl reguliere kuikens daar heel sterk in zijn.” De slachterijdirecteur verwacht dat CO2-footprint in de toekomst steeds belangrijker wordt. „Emotie voerde de boventoon bij het bedenken van veel van de huidige vleeskuikenconcepten. Als je er rationeel over nadenkt, is de CO2-footprint van veel van die concepten veel te hoog, waardoor de concepten niet duurzaam zijn.”
‘Gedwongen keuze’
Hoe de wenskip eruit moet zien en of dit een regulier vleeskuikenras (met verrijking) of een trager groeiend vleeskuikenras moet worden, weet de directeur niet. „We moeten luisteren naar de wensen van de eindconsument. De wenskip voldoet aan de welzijnseisen die de eindconsument belangrijk vindt. De eindconsument moet zelf de keuze kunnen maken in wat hij/zij koopt, net als voor heel veel andere producten geldt. We moeten hen dus niet, zoals nu in supermarkten gebeurt, een gedwongen keuze laten maken tussen alleen concepten van trager groeiende vleeskuikens.” De slachterijdirecteur vindt dat de reguliere kip zo snel mogelijk terug moet in het Nederlandse supermarktschap.
„Wij moeten als slachterij continue goed blijven luisteren naar de vraag van onze afnemers. Als onze afnemers daglicht bij vleeskuikens vragen, moeten we op zoek naar vleeskuikenhouders die dat willen toepassen en hen daar een meerprijs voor bieden. Naast wensen van afnemers kunnen we als vleeskuikensector zelf ook voorwaarden bedenken waardoor onze kip meerwaarde heeft ten opzichte van de reguliere kip”, zegt de slachterijdirecteur. De naam van de slachterijdirecteur, die niet met naam en toenaam genoemd wil worden, is bij de redactie van Pluimveeweb.nl bekend.
Better Chicken Commitment
De Heus Voeders en slachterij 2 Sisters Storteboom verwachten dat de vraag naar trager groeiende vleeskuikens toeneemt vanwege het zogeheten Better Chicken Commitment. Hierin spraken grote Europese retailers, fastfoodketens en levensmiddelenbedrijven af om in West-Europa uiterlijk in 2026 alleen nog kip(producten) te verkopen afkomstig van langzamer groeiende vleeskuikens. Kentucky Fried Chicken (KFC), Burger King, Subway, Nestlé, Unilever en Marks & Spencer zijn enkele bedrijven die hieraan deelnemen. Dat was in oktober op Pluimveeweb.nl te lezen.
Lees het in vakblad Pluimveeweb van december een markverhaal over de vleeskuikenmarkt, waarin slachterijen en andere marktdeskundigen ingaan op de huidige vleeskuikenmarkt en de vooruitzichten op korte termijn. Het vakblad verschijnt donderdag 3 of vrijdag 4 december. Ontvangt u het vakblad Pluimveeweb nog niet? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan. Wilt u een abonnement op vakblad Pluimveeweb? Klik dan hier.