Kip in Nederland goed gevolgd bij Online webinar
Dat zei Gert-Jan Oplaat, voorzitter Nepluvi, de Nederlandse Vereniging van de Pluimveeverwerkende Industrie. Nadat het live event in oktober door de aangescherpte maatregelen helaas moest worden afgelast, vond het Onze Kip! Event op 15 november digitaal plaats.
Het evenement was een onderdeel van de campagne die is gefinancierd met steun van de Europese Unie. ‘Onze kip! Kip van hoge kwaliteit met Europese garanties. In totaal bezochten 556 unieke bezoekers het digitale webinar. „De culinaire pers, die een speciale inlogcode had, was met grote getale aanwezig. We zijn blij dat we hen deze informatie met hen hebben kunnen delen. Ook informatie zoals het feit dat we voor optimaal landgebruik ongeveer een derde van de geadviseerde eiwitconsumptie dierlijk eiwit moet zijn. Kip is natuurlijk een ontzettend goede bron van eiwit”, zegt Gert-Jan Oplaat,
In de keuken
De ambassadeur Guido Waterman ging aan de slag in de keuken en inspireerde de bezoekers met heerlijke kipgerechten. Tv-chef René Pluijm presenteerde de middag en ging in gesprek met Gert-Jan Oplaat en vleeskuikenhouder Erik van Veldhuisen.
Erik van Veldhuisen vertelde over zijn bedrijf met vleeskuikens met 1 ster van het Beter Leven keurmerk. Hij vertelde over het belang van dierenwelzijn en de dilemma’s die hier soms bij komen kijken. Ferry Leenstra, onderzoeker WUR, gaf uitleg over de relatie tussen pluimveehouderij en duurzaamheid.
Tot slot gaf Hans Jansen van Ruig Poeliers een demonstratie over het uitsnijden van een kip. Een kip is zoveel meer dan alleen borstfilet en Hans wist precies te vertellen hoe ieder deel van de kip een goede bestemming krijgt.
Europese campagne
De campagne is totaal € 1 miljoen groot, waarvan 800.000 euro EU subsidie, en loopt tot eind 2021. Naast het event zijn radio-, tv commercials en social media onderdeel van de campagne.
De kernboodschappen van de communicatiecampagne worden in alle vijf landen verspreid via verschillende informatiekanalen. Ze bevatten onder meer een nieuwe website www.eu-poultry.eu, een uitgebreide informatiebrochure en aanvullingen op de social media platforms van Kip in Nederland, zoals Facebook en Instagram. Reclame, evenementen en activiteiten met verschillende partners zijn ook gepland.
„Het is jammer dat we niet live hebben kunnen netwerken na dit event. Maar helaas het is nu eenmaal zo. We zijn blij dat we zoveel mensen via het online event hebben kunnen bereiken en de culinaire wereld wellicht inspiratie voor de kerstmenu’s hebben kunnen geven”, aldus Oplaat.
Bekijk het kipevent online.